HOPLAA! - Mobiilipeli lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen ja fyysisen toimintakyvyn osa-alueiden harjoittamiseen
Kiuru, Susanna; Varis, Anni (2017)
Kiuru, Susanna
Varis, Anni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519822
Tiivistelmä
Lapsista ja nuorista vain kolmasosa liikkuu liikuntasuositusten mukaan tunnin päivässä. Valtakunnallisesti opetussuunnitelmaan tulleen Move!-testistön tuloksista nousi esiin lasten vaikeus suoriutua testiosioista. Vähentynyt fyysinen aktiivisuus on yksi merkittävimmistä terveysriskeistä. Teknologiaosaaminen on yksi fysioterapian ydinosaamisalue. Teknologiaa voidaan käyttää hyväksi fysioterapiassa ohjaukseen ja neuvontaan sekä esimerkiksi fyysisen aktiivisuuden seuraamiseen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoite oli kehittää mobiililaitteella toimivan mobiilipelin sisältösuunnitelma ja mobiilipelin pilottiversio. Tarkoituksena oli luoda keino kouluikäisten lasten terveyden edistämiseen kannustamalla lapsia fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen ja fyysisen toimintakyvyn eri osa-alueiden omatoimiseen harjoittamiseen. Opinnäytetyön tuotos oli HOPLAA!-mobiilipelin sisältösuunnitelma ja mobiilipelin pilottiversio. Mobiilipelin sisältösuunnitelma sisältää kymmentasoisen mobiilipelin kuvauksen, rakenteen ja taulukkomuotoon kootut harjoitteet. Sisältösuunnitelman pohjalta luotiin yhdessä Itä-Suomen yliopiston tietojenkäsittelytieteiden laitoksen opiskelijoiden kanssa kolmitasoinen pilottiversio. Kohderyhmänä olivat peruskoulun 5.-luokkalaiset lapset, jotka eivät ole fyysisesti aktiivisia.
HOPLAA!-mobiilipelin pilottiversiota testattiin kolmen viikon ajan. Testauksesta kerätyn palautteen mukaan mobiilipeli kannusti erityisesti vähän liikkuvia lapsia liikkumaan. Yli puolet vastanneista piti mobiilipelin ideaa hyvänä, joten tulevaisuudessa HOPLAA!-mobiilipelin sisältösuunnitelmassa ja pilottiversiossa on potentiaalia jatkokehittämiseen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoite oli kehittää mobiililaitteella toimivan mobiilipelin sisältösuunnitelma ja mobiilipelin pilottiversio. Tarkoituksena oli luoda keino kouluikäisten lasten terveyden edistämiseen kannustamalla lapsia fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen ja fyysisen toimintakyvyn eri osa-alueiden omatoimiseen harjoittamiseen. Opinnäytetyön tuotos oli HOPLAA!-mobiilipelin sisältösuunnitelma ja mobiilipelin pilottiversio. Mobiilipelin sisältösuunnitelma sisältää kymmentasoisen mobiilipelin kuvauksen, rakenteen ja taulukkomuotoon kootut harjoitteet. Sisältösuunnitelman pohjalta luotiin yhdessä Itä-Suomen yliopiston tietojenkäsittelytieteiden laitoksen opiskelijoiden kanssa kolmitasoinen pilottiversio. Kohderyhmänä olivat peruskoulun 5.-luokkalaiset lapset, jotka eivät ole fyysisesti aktiivisia.
HOPLAA!-mobiilipelin pilottiversiota testattiin kolmen viikon ajan. Testauksesta kerätyn palautteen mukaan mobiilipeli kannusti erityisesti vähän liikkuvia lapsia liikkumaan. Yli puolet vastanneista piti mobiilipelin ideaa hyvänä, joten tulevaisuudessa HOPLAA!-mobiilipelin sisältösuunnitelmassa ja pilottiversiossa on potentiaalia jatkokehittämiseen.