Opas kuluttajatapahtuman markkinointiin Snapchatissa
Tyrjy, Sofia (2017)
Tyrjy, Sofia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519806
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on kuluttajatapahtuman markkinointi Snapchatissa ja tuotoksena on opas eli tässä tapauksessa verkkosivut, joita lukemalla tapahtumanjärjestäjän on helppo aloittaa tapahtumansa markkinointi sovelluksessa. Snapchat-sovellus on kasvanut räjähdysmäisesti niin kuin muut sosiaalisen median kanavat, jotka mahdollistavat täysin uuden kohderyhmän tavoittamisen. Tällä hetkellä Snapchatilla on 178 miljoonaa päivittäistä aktiivista käyttäjää maailmalla ja Suomessa jopa noin 300 000.
Markkinointitapoja on useita, mutta riippuen kohderyhmästä on hyvä tietää mikä on tehokkain markkinointitapa, joka tavoittaa halutun kohderyhmän. Snapchat on loistava tapa tavoittaa 13-25-vuotiaat nuoret. Tehostaakseen markkinointinsa on hyvä pitää mielessä, että mitä useammassa sosiaalisen median kanavassa markkinoi sen enemmän se tukee jokaisen yksittäistä toimintaa. Tutkimusten mukaan maksullinen markkinointi on kaikkein tehokkainta, mutta yrityksen usein käyttävät pelkästään maksutonta muotoa. Näin ollen maksuttoman ja maksullisen markkinoinnin yhdistelmä on tehokkain tapa, joka tavoittaa suuren yleisön, sitouttaa sekä tuo yritykselle tulosta.
Snapchat on 2011 perustettu sovellus, jolla pystyy luomaan katoavaa lyhytkestoista materiaalia kuten videoita ja kuvia. Sovelluksella on monia eri toimintoja ja Snapchatiin on vastikään otettu käyttöön kohdennettu markkinointi, jolloin markkinoijat pystyvät kohdentamaan esimerkiksi mainoskampanjansa juuri oikealla kohderyhmälle demografisten ominaisuuksien perusteella eikä pelkän sijainnin.
Opinnäytetyön työstäminen alkoi elokuussa 2017 ja jatkui aina marraskuuhun 2017 asti. Snapchat on ehdottomasti kasvamassa markkinoijien keskuudessa myös Suomessa, ja markkinoinnin tehokkuuden maksimoimiseksi olisi hyvä käyttää maksullisen ja maksuttoman markkinoinnin yhdistelmää, jolloin saadaan sitoutumista sekä tuloksia.
Markkinointitapoja on useita, mutta riippuen kohderyhmästä on hyvä tietää mikä on tehokkain markkinointitapa, joka tavoittaa halutun kohderyhmän. Snapchat on loistava tapa tavoittaa 13-25-vuotiaat nuoret. Tehostaakseen markkinointinsa on hyvä pitää mielessä, että mitä useammassa sosiaalisen median kanavassa markkinoi sen enemmän se tukee jokaisen yksittäistä toimintaa. Tutkimusten mukaan maksullinen markkinointi on kaikkein tehokkainta, mutta yrityksen usein käyttävät pelkästään maksutonta muotoa. Näin ollen maksuttoman ja maksullisen markkinoinnin yhdistelmä on tehokkain tapa, joka tavoittaa suuren yleisön, sitouttaa sekä tuo yritykselle tulosta.
Snapchat on 2011 perustettu sovellus, jolla pystyy luomaan katoavaa lyhytkestoista materiaalia kuten videoita ja kuvia. Sovelluksella on monia eri toimintoja ja Snapchatiin on vastikään otettu käyttöön kohdennettu markkinointi, jolloin markkinoijat pystyvät kohdentamaan esimerkiksi mainoskampanjansa juuri oikealla kohderyhmälle demografisten ominaisuuksien perusteella eikä pelkän sijainnin.
Opinnäytetyön työstäminen alkoi elokuussa 2017 ja jatkui aina marraskuuhun 2017 asti. Snapchat on ehdottomasti kasvamassa markkinoijien keskuudessa myös Suomessa, ja markkinoinnin tehokkuuden maksimoimiseksi olisi hyvä käyttää maksullisen ja maksuttoman markkinoinnin yhdistelmää, jolloin saadaan sitoutumista sekä tuloksia.