Vastuuhoitajan käyntien toteutuminen
Heino, Merja (2017)
Heino, Merja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419742
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten vastuuhoitajuus toteutuu Kokemäen kotihoidossa. Yksilövastuisen hoitotyön teorian mukaan asiakkaan vastuuhoitaja suorittaa asiakkaan tarvitsemaa hoitotyötä aina työvuoronsa aikana. Voidakseen hoitaa tehtäviä, joita vastuuhoitajalle on määritelty, on kotihoidon vastuuhoitajan tehtävä kotikäyntejä asiakkaalle. Toiminnanohjausjärjestelmä on merkinnyt kokonaan uutta tapaa järjestää käyntien jakaminen hoitajien kesken. Muutokset ovat herättäneet kysymyksiä mm siitä, huolehtiiko järjestelmä vastuuhoitajuuden toteutumisesta.
Tämän opinnäytetyön yksi tavoite oli tutkia asiaa asiakkaan näkökulmasta eli selvittää asiakkaiden kokemuksia vastuuhoitajuuden toteutumisesta. Lisäksi tässä opinnäytetyössä haluttiin tietää, kuinka usein toiminnanohjausjärjestelmästä saatavien tietojen mukaan asiakkaan kotikäynnin oli tehnyt hänen vastuuhoitajansa. Asiakkaiden mielipiteitä ja todellisuudessa toteutuneita vastuuhoitajien käyntejä ei oltu aikaisemmin tutkittu.
Asiakkaiden kokemuksia kerättiin strukturoiduilla haastattelulomakkeilla. Haastattelujen analysointiin käytettiin Tixel-ohjelmaa. Toiminnanohjausjärjestelmän tuottamat tiedot toteutuneista käynneistä kerättiin ja analysoitiin taulukkolaskentaohjelmaa hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat vastuuhoitajuuden tiedottamisessa olevan vielä parannettavaa, koska kaikki asiakkaat eivät tietäneet heillä olevan vastuuhoitajaa. Lääkehoidon kokonaisuudesta asiakkaat arvoivat vastuuhoitajan huolehtivan vain harvoin. Asiakkaat olivat kuitenkin tyytyväisiä vastuuhoitajaansa. Tiedot toteutuneista käynneistä osoittivat vastuuhoitajuuden toteutumisessa olevan sekä asiakkaiden että vastuuhoitajien kesken suuria eroja. Tutkimusprosessi osoitti myös toiminnanohjausjärjestelmän raporttikoosteissa olevan kehitettävää
Tämän opinnäytetyön yksi tavoite oli tutkia asiaa asiakkaan näkökulmasta eli selvittää asiakkaiden kokemuksia vastuuhoitajuuden toteutumisesta. Lisäksi tässä opinnäytetyössä haluttiin tietää, kuinka usein toiminnanohjausjärjestelmästä saatavien tietojen mukaan asiakkaan kotikäynnin oli tehnyt hänen vastuuhoitajansa. Asiakkaiden mielipiteitä ja todellisuudessa toteutuneita vastuuhoitajien käyntejä ei oltu aikaisemmin tutkittu.
Asiakkaiden kokemuksia kerättiin strukturoiduilla haastattelulomakkeilla. Haastattelujen analysointiin käytettiin Tixel-ohjelmaa. Toiminnanohjausjärjestelmän tuottamat tiedot toteutuneista käynneistä kerättiin ja analysoitiin taulukkolaskentaohjelmaa hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat vastuuhoitajuuden tiedottamisessa olevan vielä parannettavaa, koska kaikki asiakkaat eivät tietäneet heillä olevan vastuuhoitajaa. Lääkehoidon kokonaisuudesta asiakkaat arvoivat vastuuhoitajan huolehtivan vain harvoin. Asiakkaat olivat kuitenkin tyytyväisiä vastuuhoitajaansa. Tiedot toteutuneista käynneistä osoittivat vastuuhoitajuuden toteutumisessa olevan sekä asiakkaiden että vastuuhoitajien kesken suuria eroja. Tutkimusprosessi osoitti myös toiminnanohjausjärjestelmän raporttikoosteissa olevan kehitettävää