Sosiaalisen median käyttäminen brändin rakentamisessa : – Järjestön Fattaluuta-hankkeen brändääminen
Laukonsuo, Mikko (2017)
Laukonsuo, Mikko
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419736
Tiivistelmä
Työssä tutkitaan Stop Huumeille ry:n vuonna 2011 käynnistetyn Fattaluuta-hankkeen brändäystä sosiaalisen median avulla. Brändistrategian laatiminen Fattaluudalle auttaa sen markkinoinnissa ja toiminnan laajentamisessa.
Brändin rakentamisessa keskitytään imagon muodostamiseen mielikuvamarkkinoinnin keinoin. Mielikuvan syntymistä, syvenemistä ja merkitystä brändissä käsitellään. Imagon vaikuttavia tekijöitä ovat sen strateginen ja sisällöllinen asemointi. Brändin vetovoima syntyy kohdemarkkinoiden jäsenen identiteetin ja brändi-identiteetin vuorovaikutuksesta. Sen rakentaminen toteutuu rinnakkaisprosesseina organisaation sisällä ja sen ulkona.
Viraalimarkkinointi on sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa suosittelumarkkinointia. AIDA-mallia ja ostoputkikonversiota digimarkkinoinnissa sovelletaan brändäykseen. Konversion jälkeen brändiprosessi jatkuu asiakkuusmarkkinoinnilla käännetyn AIDA-mallin mukaisesti. Sosiaalisen median toimintasuunnitelman pääkohdat käydään läpi. Sen eri kanavat esitellään ja niiden käyttämistä brändiviestinnän toteuttamiseen tarkastellaan.
Työn aikana laadittiin kvantitatiivinen tutkimus Fattaluudan kohderyhmille. Kyselyllä kartoitettiin Fattaluudan-imagosisällön rakennetta, tavoiteimagon profiiliominaisuuksia ja sosiaalisen median käyttötottumuksia ja motiiveja Fattaluuta-aiheisten julkaisujen seuraamiseen. Aineisto kyselyn sisältöön poimittiin kirjattujen asiakastapauksien kuvailuista. Kyselyn lomake ja tilastoidut vastaukset esitetään liitteissä.
Päätelmät-luvussa annetaan suosituksia imago- ja sosiaalisen median strategialle. Siinä annetaan suuntaviivat Fattaluuta-brändin rakentamiseen sosiaalisessa mediassa. Niiden pohjalta voidaan luoda työsuunnitelma brändin kehittämiseen ja toteuttaa se.
Brändin rakentamisessa keskitytään imagon muodostamiseen mielikuvamarkkinoinnin keinoin. Mielikuvan syntymistä, syvenemistä ja merkitystä brändissä käsitellään. Imagon vaikuttavia tekijöitä ovat sen strateginen ja sisällöllinen asemointi. Brändin vetovoima syntyy kohdemarkkinoiden jäsenen identiteetin ja brändi-identiteetin vuorovaikutuksesta. Sen rakentaminen toteutuu rinnakkaisprosesseina organisaation sisällä ja sen ulkona.
Viraalimarkkinointi on sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa suosittelumarkkinointia. AIDA-mallia ja ostoputkikonversiota digimarkkinoinnissa sovelletaan brändäykseen. Konversion jälkeen brändiprosessi jatkuu asiakkuusmarkkinoinnilla käännetyn AIDA-mallin mukaisesti. Sosiaalisen median toimintasuunnitelman pääkohdat käydään läpi. Sen eri kanavat esitellään ja niiden käyttämistä brändiviestinnän toteuttamiseen tarkastellaan.
Työn aikana laadittiin kvantitatiivinen tutkimus Fattaluudan kohderyhmille. Kyselyllä kartoitettiin Fattaluudan-imagosisällön rakennetta, tavoiteimagon profiiliominaisuuksia ja sosiaalisen median käyttötottumuksia ja motiiveja Fattaluuta-aiheisten julkaisujen seuraamiseen. Aineisto kyselyn sisältöön poimittiin kirjattujen asiakastapauksien kuvailuista. Kyselyn lomake ja tilastoidut vastaukset esitetään liitteissä.
Päätelmät-luvussa annetaan suosituksia imago- ja sosiaalisen median strategialle. Siinä annetaan suuntaviivat Fattaluuta-brändin rakentamiseen sosiaalisessa mediassa. Niiden pohjalta voidaan luoda työsuunnitelma brändin kehittämiseen ja toteuttaa se.