Implementing a flexible artificial intelligence system for a video game : Case Northbound
Rikkonen, Joonas (2017)
Rikkonen, Joonas
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419714
Tiivistelmä
Videopelien tekoälyhahmojen toteuttamiseen on olemassa lukemattomia eri lähestymistapoja. Moniin suosittuihin pelimoottoreihin on saatavilla lukuisia erilaisia tekoälytyökaluja ja laajennuksia, joiden ansiosta pelinkehittäjien ei välttämättä tarvitse kehittää tekoälyratkaisuitaan alusta asti itse. Valmiita työkaluja hyödyntämällä on mahdollista säästää huomattavasti kehitysaikaa, mutta ongelmaksi saattaa kuitenkin muodostua työkalujen puutteellisuus tai huono soveltuvuus kehitettävään peliin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja kehittää tekoälyjärjestelmä FakeFish Oy -yrityksen Northbound-peliprojektin tekoälyhahmojen toteuttamista varten. Järjestelmä rakennettiin yhdistelemällä ja muokkaamalla olemassa olevia Unity-pelimoottorin tekoälytyökaluita tavoitteena saada aikaan kokonaisuus, joka yhdistää eri työkalujen parhaat puolet ja täydentää niitä kehitettävän pelin tarpeiden mukaan. Yksi päätavoitteista oli se, että tekoälyhahmoja pystyy luomaan ja muokkaamaan yksinkertaisen graafisen käyttöliittymän avulla ilman varsinaisen ohjelmointikoodin kirjoittamista.
Kehitysprosessin aikana arvioitiin useiden tekoälyjen kehitykseen suunniteltujen Unity-pelimoottorin työkalujen sekä erityyppisten tekoälyarkkitehtuureiden soveltuvuutta Northbound-projektin tarpeisiin. Tämän lisäksi arvioinnin perusteella valitut työkalut integroitiin peliprojektiin ja niiden puutteita täydennettiin ohjelmoimalla järjestelmään muutamia uusia ominaisuuksia.
Työn lopputuloksena valmistui käyttökelpoinen järjestelmä, joka mahdollistaa monipuolisten tekoälykäyttäytymisten luomisen graafisen käyttöliittymän avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja kehittää tekoälyjärjestelmä FakeFish Oy -yrityksen Northbound-peliprojektin tekoälyhahmojen toteuttamista varten. Järjestelmä rakennettiin yhdistelemällä ja muokkaamalla olemassa olevia Unity-pelimoottorin tekoälytyökaluita tavoitteena saada aikaan kokonaisuus, joka yhdistää eri työkalujen parhaat puolet ja täydentää niitä kehitettävän pelin tarpeiden mukaan. Yksi päätavoitteista oli se, että tekoälyhahmoja pystyy luomaan ja muokkaamaan yksinkertaisen graafisen käyttöliittymän avulla ilman varsinaisen ohjelmointikoodin kirjoittamista.
Kehitysprosessin aikana arvioitiin useiden tekoälyjen kehitykseen suunniteltujen Unity-pelimoottorin työkalujen sekä erityyppisten tekoälyarkkitehtuureiden soveltuvuutta Northbound-projektin tarpeisiin. Tämän lisäksi arvioinnin perusteella valitut työkalut integroitiin peliprojektiin ja niiden puutteita täydennettiin ohjelmoimalla järjestelmään muutamia uusia ominaisuuksia.
Työn lopputuloksena valmistui käyttökelpoinen järjestelmä, joka mahdollistaa monipuolisten tekoälykäyttäytymisten luomisen graafisen käyttöliittymän avulla.