Yhteiskuntavastuu ja -raportointi : Tarkastelussa suomalaiset pk-yritykset
Sui, Matias (2017)
Sui, Matias
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419706
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, missä määrin yhteiskuntavastuu ja -raportointi näkyvät suomalaisten pk-yritysten arjessa. Tavoitteena oli saada tietoon, mitkä yhteiskuntavastuun osa-alueet ovat yrityksillä parhaiten hallussa ja missä olisi puolestaan kehitettävää. Raportoinnin osalta tutkimus selvitti, kuinka yleistä raportointi pk-yritysten keskuudessa on, ja mistä asioista nämä raportoivat. Vastausta haettiin myös siihen, miksi yritykset eivät raportoi.
Opinnäytetyön teoriaosuus selventää perusasiat siitä, mitä yhteiskuntavastuulla ja yhteiskuntavastuuraportoinnilla tarkoitetaan. Tässä läpikäydään esimerkiksi yhteiskuntavastuun kehityshistoriaa, sen tärkeimpiä osa-alueita sekä perehdytään erilaisiin raportointistandardeihin. Työn empiirisessä osuudessa selvennetään tutkimuksen toteutusta sekä analysoidaan keskeisimmät tutkimustulokset. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus ja aineistonkeruutapana toimi Internet-pohjainen kyselylomake.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että yhteiskuntavastuullisuutta harjoitetaan varsin monipuolisesti myös pk-yritysten keskuudessa. Yhteiskuntavastuu on siis hyvällä tasolla ja sen tärkeys myös tiedostetaan. Parhaiten huomioiduiksi osa-alueiksi osoittautuivat asiakkaat sekä yrityksen henkilöstö. Kehityskohteita löytyi ympäristövastuusta sekä lähialueen huomioimisesta. Yhteiskuntavastuullisuus näytti lisääntyvän yrityksien koon kasvaessa. Tutkimus osoitti, että yhteiskuntavastuuraportointia harjoitetaan pk-yritysten keskuudessa vain vähän, eikä sen merkitystä juuri tiedosteta. Vastanneista yrityksistä 13% ilmoitti raportoivansa yhteiskuntavastuustaan ja vain noin joka kolmas koki raportoinnilla olevan merkitystä. Yhteiskuntavastuusta kuitenkin viestitään, enimmäkseen Internet-sivujen ja sosiaalisen median kautta. Raportoinnin tulevaisuus näyttäytyi varsin epävarmana.
Opinnäytetyön teoriaosuus selventää perusasiat siitä, mitä yhteiskuntavastuulla ja yhteiskuntavastuuraportoinnilla tarkoitetaan. Tässä läpikäydään esimerkiksi yhteiskuntavastuun kehityshistoriaa, sen tärkeimpiä osa-alueita sekä perehdytään erilaisiin raportointistandardeihin. Työn empiirisessä osuudessa selvennetään tutkimuksen toteutusta sekä analysoidaan keskeisimmät tutkimustulokset. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus ja aineistonkeruutapana toimi Internet-pohjainen kyselylomake.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että yhteiskuntavastuullisuutta harjoitetaan varsin monipuolisesti myös pk-yritysten keskuudessa. Yhteiskuntavastuu on siis hyvällä tasolla ja sen tärkeys myös tiedostetaan. Parhaiten huomioiduiksi osa-alueiksi osoittautuivat asiakkaat sekä yrityksen henkilöstö. Kehityskohteita löytyi ympäristövastuusta sekä lähialueen huomioimisesta. Yhteiskuntavastuullisuus näytti lisääntyvän yrityksien koon kasvaessa. Tutkimus osoitti, että yhteiskuntavastuuraportointia harjoitetaan pk-yritysten keskuudessa vain vähän, eikä sen merkitystä juuri tiedosteta. Vastanneista yrityksistä 13% ilmoitti raportoivansa yhteiskuntavastuustaan ja vain noin joka kolmas koki raportoinnilla olevan merkitystä. Yhteiskuntavastuusta kuitenkin viestitään, enimmäkseen Internet-sivujen ja sosiaalisen median kautta. Raportoinnin tulevaisuus näyttäytyi varsin epävarmana.