Yhteisöllisyyden merkitys koulukiusaamisen ennaltaehkäisyssä
Björkman, Henna (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419655
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli pyrkiä kehittämään luokkayhteisön jäsenten sosiaalisia taitoja sekä parantaa ilmapiiriä, jotta kaikki luokkayhteisön jäsenet kokisivat olonsa turvalliseksi ja hyväksytyksi luokassaan. Tutkimus toteutettiin järjestämällä yhteisöllisyyttä kasvattavaa toimintaa erään Seinäjoen alakoulun kolmannelle luokalle. Tutkimusaineisto kerättiin hyödyntämällä osallistavaa havainnointia ja strukturoitua sekä puolistrukturoitua haastattelua.
Teoriaosiossa käsitellään yhteisöllisyyttä, toimivan luokkayhteisön tunnuspiirteitä sekä yhteisöllisyyden kasvattamista. Tämän lisäksi käsitellään kiusaamisen määritelmää, sen ilmenemismuotoja, syitä sekä vaikutusta yhteisöön. Näiden pohjalta laadittiin toimintasuunnitelma, johon tämän opinnäytetyön toiminnallinen osuus perustuu. Tutkimuksen sisällönanalyysissä nousivat esille teemat, jotka näkyvät opinnäytetyöni tulosluvussa. Nämä teemat ovat koulukiusaaminen sekä luokkayhteisön ilmapiiri.
Tutkimustulosten perusteella yhteisöllisellä toiminnalla on koulukiusaamista vähentävä vaikutus. Yhteisöllisellä toiminnalla voidaan myös vaikuttaa luokkayhteisössä vallitsevaan ilmapiiriin. Toiminnan järjestämisen seurauksena oppilaat kokivat luokkansa rauhallisemmaksi ja viihtyisämmäksi sekä olonsa luokassa turvallisemmaksi. Oppilaat kokivat myös riitatilanteiden vähentyneen toiminnan järjestämisen seurauksena.
Teoriaosiossa käsitellään yhteisöllisyyttä, toimivan luokkayhteisön tunnuspiirteitä sekä yhteisöllisyyden kasvattamista. Tämän lisäksi käsitellään kiusaamisen määritelmää, sen ilmenemismuotoja, syitä sekä vaikutusta yhteisöön. Näiden pohjalta laadittiin toimintasuunnitelma, johon tämän opinnäytetyön toiminnallinen osuus perustuu. Tutkimuksen sisällönanalyysissä nousivat esille teemat, jotka näkyvät opinnäytetyöni tulosluvussa. Nämä teemat ovat koulukiusaaminen sekä luokkayhteisön ilmapiiri.
Tutkimustulosten perusteella yhteisöllisellä toiminnalla on koulukiusaamista vähentävä vaikutus. Yhteisöllisellä toiminnalla voidaan myös vaikuttaa luokkayhteisössä vallitsevaan ilmapiiriin. Toiminnan järjestämisen seurauksena oppilaat kokivat luokkansa rauhallisemmaksi ja viihtyisämmäksi sekä olonsa luokassa turvallisemmaksi. Oppilaat kokivat myös riitatilanteiden vähentyneen toiminnan järjestämisen seurauksena.