Sosiaalinen media Pieksämäen kaupunginkirjastossa
Ryynänen, Reetta (2017)
Ryynänen, Reetta
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419612
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella, kuinka tyytyväisiä Pieksämäen kaupunginkirjaston asiakkaat ovat kirjaston sosiaalisen median sisältöön ja palveluihin. Asiakkailta pyydettiin kehittämisehdotuksia, joiden pohjalta Pieksämäen kaupunginkirjasto voisi hyödyntää entistä tehokkaammin sosiaalista mediaa markkinoinnin ja viestinnän tukena. Myös kirjaston sosiaalisesta mediasta vastaavien työntekijöiden näkemyksiä ja kehittämisehdotuksia sosiaaliseen mediaan liittyen tarkasteltiin.
Asiakkaiden mielipiteitä ja toiveita selvitettiin kyselyllä, joka toteutettiin sekä verkossa että Pieksämäen kaupunginkirjastossa paperisena versiona. Kyselyyn tuli yhteensä 76 vastausta, jotka käsiteltiin ja analysoitiin Webropol-ohjelman avulla. Henkilökunnan ajatuksia sosiaaliseen mediaan liittyen tutkittiin puolestaan teemahaastattelun avulla. Pieksämäen kaupunginkirjaston nykytilannetta sosiaalisessa mediassa analysoitiin tutkimalla kirjaston hyödyntämien sosiaalisen median palveluiden seuraajamääriä, julkaisuja ja asiakkaiden reagointeja päivityksiin.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Facebook on Pieksämäen kaupunginkirjaston hyödyntämistä sosiaalisen median kanavista selkeästi suosituin ja sen avulla tavoitetaan eniten asiakasryhmiä. Asiakkaat toivoisivat kirjaston sosiaaliseen mediaan monipuolisempaa sisältöä, erityisesti lukuvinkkejä. Sosiaalisesta mediasta vastaavien työntekijöiden mukaan kirjaston tulisi käyttää enemmän aikaa ja vaivaa sosiaalisen median päivittämiseen ja vastuu sosiaalisen median päivittämisestä tulisi jakaa useamman työntekijän kesken.
Asiakkaiden mielipiteitä ja toiveita selvitettiin kyselyllä, joka toteutettiin sekä verkossa että Pieksämäen kaupunginkirjastossa paperisena versiona. Kyselyyn tuli yhteensä 76 vastausta, jotka käsiteltiin ja analysoitiin Webropol-ohjelman avulla. Henkilökunnan ajatuksia sosiaaliseen mediaan liittyen tutkittiin puolestaan teemahaastattelun avulla. Pieksämäen kaupunginkirjaston nykytilannetta sosiaalisessa mediassa analysoitiin tutkimalla kirjaston hyödyntämien sosiaalisen median palveluiden seuraajamääriä, julkaisuja ja asiakkaiden reagointeja päivityksiin.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Facebook on Pieksämäen kaupunginkirjaston hyödyntämistä sosiaalisen median kanavista selkeästi suosituin ja sen avulla tavoitetaan eniten asiakasryhmiä. Asiakkaat toivoisivat kirjaston sosiaaliseen mediaan monipuolisempaa sisältöä, erityisesti lukuvinkkejä. Sosiaalisesta mediasta vastaavien työntekijöiden mukaan kirjaston tulisi käyttää enemmän aikaa ja vaivaa sosiaalisen median päivittämiseen ja vastuu sosiaalisen median päivittämisestä tulisi jakaa useamman työntekijän kesken.