Verkkokaupan asiakastyytyväisyystutkimus : Halti Oy
Parviainen, Nina (2017)
Parviainen, Nina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419610
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia verkkokaupan asiakastyytyväisyyttä ja pyrkiä selvittämään mahdollisia kehityskohteita, joilla verkkokauppa toimisi sujuvammin.
Tutkimus toteutettiin toimeksiantona Halti Oy:lle. Halti on suomalainen urheiluvaatebrändi, joka on toiminut vuodesta 1976 saakka. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kyselylomakkeeseen oli laitettu lisäksi sekamuotoisia ja avoimia kysymyksiä vastausten tarkentamiseksi. Kyselylomake tehtiin e-lomake sivuston avulla ja vastauslinkki lähetettiin sähköpostilla helmikuussa 2017. Kyselylomake lähetettiin 2 774:lle verkkokaupan kuluttajalle, jotka olivat asioineet (vierailleet tai tehneet ostoksia) verkkokaupassa muutaman viimeisen kuukauden aikana. Kyselyyn vastauksia saatiin 781 ja vastausprosentiksi tuli 28,2.
Tutkimuksen tulokset olivat pääasiassa positiivisia. Yleisesti verkkokaupassa asioineet vastaajat olivat kokeneet sivut toimiviksi ja tilaukset onnistuneiksi. Pääasialliset kehityskohteet löytyi verkkosivun toiminnoista, maksutavoista ja asiakaspalvelusta. Esimerkiksi asiakkaat olivat tyytyväisiä maksutapoihin, mutta toivoivat niihin lisää valinnanvaraa. Kyselyn avulla saatiin monipuolisesti tietoa kehityskohteista ja asiakkaiden toiveista. Lisäksi avoimien vastauskenttien avulla saatiin arvokasta tietoa, joita ei alun perin osattu odottaa.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että Haltin verkkokaupalla on kaikki edellytykset siihen, että se pystyy tarjoamaan asiakkaiden odotusten mukaisen verkkokaupan ja kehittämään sitä entistäkin menestyvämmäksi verkkokaupaksi.
Tutkimus toteutettiin toimeksiantona Halti Oy:lle. Halti on suomalainen urheiluvaatebrändi, joka on toiminut vuodesta 1976 saakka. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kyselylomakkeeseen oli laitettu lisäksi sekamuotoisia ja avoimia kysymyksiä vastausten tarkentamiseksi. Kyselylomake tehtiin e-lomake sivuston avulla ja vastauslinkki lähetettiin sähköpostilla helmikuussa 2017. Kyselylomake lähetettiin 2 774:lle verkkokaupan kuluttajalle, jotka olivat asioineet (vierailleet tai tehneet ostoksia) verkkokaupassa muutaman viimeisen kuukauden aikana. Kyselyyn vastauksia saatiin 781 ja vastausprosentiksi tuli 28,2.
Tutkimuksen tulokset olivat pääasiassa positiivisia. Yleisesti verkkokaupassa asioineet vastaajat olivat kokeneet sivut toimiviksi ja tilaukset onnistuneiksi. Pääasialliset kehityskohteet löytyi verkkosivun toiminnoista, maksutavoista ja asiakaspalvelusta. Esimerkiksi asiakkaat olivat tyytyväisiä maksutapoihin, mutta toivoivat niihin lisää valinnanvaraa. Kyselyn avulla saatiin monipuolisesti tietoa kehityskohteista ja asiakkaiden toiveista. Lisäksi avoimien vastauskenttien avulla saatiin arvokasta tietoa, joita ei alun perin osattu odottaa.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että Haltin verkkokaupalla on kaikki edellytykset siihen, että se pystyy tarjoamaan asiakkaiden odotusten mukaisen verkkokaupan ja kehittämään sitä entistäkin menestyvämmäksi verkkokaupaksi.