Harjoittelu opetusmoduulissa kehittää opiskelijan osaamista potilaan kokonaishoidossa ja tiimitaidoissa
Mäenpää, Pia; Koskela, Tarja; Mustakangas, Satu; Chen, Anna-Kaisa; Harju, Leena; Tuomikoski, Anna-Maria (2017)
Mäenpää, Pia
Koskela, Tarja
Mustakangas, Satu
Chen, Anna-Kaisa
Harju, Leena
Tuomikoski, Anna-Maria
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419574
Tiivistelmä
Opetumoduulissa toteutettavan käytännön harjoittelun tavoitteena oli selkiinnyttää vuodeosaston opiskelijaohjausprosessia ja edistää harjoittelussa olevien opiskelijoiden kokonaisvaltaisen potilashoidon osaamista sekä edistää hoitotyön opettajien ja opiskelijaohjaajien yhteistyötä.
Opetusmoduulissa opiskelijat toteuttivat käytännön harjoittelunsa yhdessä toisten opiskelijoiden kanssa oppien ja hoitaen yhteistä potilasta terveysalan ammattilaisen ohjaamana. Hoitotyön opettaja toteutti työelämäpäivänsä opiskelijoiden harjoittelun aikana osallistuen opiskelijoiden ohjaukseen osastolla.
Opiskelijat olivat erittäin tyytyväisiä opetusmoduulissa toteutettavaan harjoitteluun. Opiskelijat kokivat, että he oppivat hoitamaan potilasta kokonaisvaltaisesti ja toimimaan ryhmässä. Opiskelijat kokivat saavansa enemmän suullista ja kirjallista palautetta osaamisestaan kuin perinteisessä harjoittelussa. Opettajat kokivat, että heidän yhteistyö opiskelijaohjaajien kanssa parani harjoittelun aikana ja he pystyivät paremmin arvioimaan opiskelijoiden oppimista ja osaamisen kehittymistä harjoittelun aikana.
Opetusmoduulissa opiskelijat toteuttivat käytännön harjoittelunsa yhdessä toisten opiskelijoiden kanssa oppien ja hoitaen yhteistä potilasta terveysalan ammattilaisen ohjaamana. Hoitotyön opettaja toteutti työelämäpäivänsä opiskelijoiden harjoittelun aikana osallistuen opiskelijoiden ohjaukseen osastolla.
Opiskelijat olivat erittäin tyytyväisiä opetusmoduulissa toteutettavaan harjoitteluun. Opiskelijat kokivat, että he oppivat hoitamaan potilasta kokonaisvaltaisesti ja toimimaan ryhmässä. Opiskelijat kokivat saavansa enemmän suullista ja kirjallista palautetta osaamisestaan kuin perinteisessä harjoittelussa. Opettajat kokivat, että heidän yhteistyö opiskelijaohjaajien kanssa parani harjoittelun aikana ja he pystyivät paremmin arvioimaan opiskelijoiden oppimista ja osaamisen kehittymistä harjoittelun aikana.