Heinjoen moottoriradan aluemallintaminen ja sen hyödyntäminen ajosimulaattorissa
Manninen, Markku (2017)
Manninen, Markku
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419540
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli aluemallintaa Kuopiossa sijaitseva Heinjoen 900 metrin pituinen asfalttinen moottorirata ja sen lähiympäristö. Lopuksi kun aluemallintaminen oli valmistunut se käännettiin vielä tietokonepohjaisen kilpa-ajosimulaattori Assetto Corsan ymmärtämään tiedostomuotoon.
Työ aloitettiin vertaamalla ja valitsemalla mallintamistyöhön sopiva lähtöaineisto Kuopion kaupungin ja Maanmittauslaitoksen laserkeilausaineistojen väliltä. Tämän jälkeen kohteessa tehtiin mittauksia ja otettiin valokuvia, joita hyödynnettiin mallintamisessa. Mallintaminen tehtiin pääosin Blender 3d mallinnusohjelmistolla. Ennen työn lopullista valmistumista mallinnus käsiteltiin Assetto Corsa SDK:lla, jossa määriteltiin teksuurien tarkemmat asetukset ja lopuksi tallennettiin Assetto Corsan ymmärtämään .kn5 tiedostomuotoon. Tämän jälkeen tuotos oli valmis testattavaksi kilpa-ajosimulaattori Assetto Corsassa.
Työn tuloksena Heinjoen moottoriradan alueesta saatiin tehtyä aluemallinnus Blenderin natiivi tiedostomuodossa .blend sekä tietokoneelle tehdyn kilpa-ajosimulaattorin Assetto Corsan ymmärtämä .kn5 tiedosto. Yhteistyökumppani voi käyttää tätä työtä markkinoidakseen rataansa. Lisäksi työtä voidaan käyttää oppaana radan mallintamisesta kiinnostuneille harrastajille.
Työ aloitettiin vertaamalla ja valitsemalla mallintamistyöhön sopiva lähtöaineisto Kuopion kaupungin ja Maanmittauslaitoksen laserkeilausaineistojen väliltä. Tämän jälkeen kohteessa tehtiin mittauksia ja otettiin valokuvia, joita hyödynnettiin mallintamisessa. Mallintaminen tehtiin pääosin Blender 3d mallinnusohjelmistolla. Ennen työn lopullista valmistumista mallinnus käsiteltiin Assetto Corsa SDK:lla, jossa määriteltiin teksuurien tarkemmat asetukset ja lopuksi tallennettiin Assetto Corsan ymmärtämään .kn5 tiedostomuotoon. Tämän jälkeen tuotos oli valmis testattavaksi kilpa-ajosimulaattori Assetto Corsassa.
Työn tuloksena Heinjoen moottoriradan alueesta saatiin tehtyä aluemallinnus Blenderin natiivi tiedostomuodossa .blend sekä tietokoneelle tehdyn kilpa-ajosimulaattorin Assetto Corsan ymmärtämä .kn5 tiedosto. Yhteistyökumppani voi käyttää tätä työtä markkinoidakseen rataansa. Lisäksi työtä voidaan käyttää oppaana radan mallintamisesta kiinnostuneille harrastajille.