"Myö ollaan retkellä joka päivä" : Metsäesiopetus Käpylän päiväkodissa
Kailio, Meri; Komulainen, Noora (2017)
Kailio, Meri
Komulainen, Noora
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419492
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kouvolan Käpylän päiväkodin metsäesiopetusryhmän kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää met-säesikouluryhmässä toteutuvaa esiopetusta. Työn tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten metsässä järjestettävä esiopetus tukee lapsen kasvua ja kehitystä. Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisena selvityksenä. Aineisto kerättiin ha-vainnoimalla ja kyselylomakkeen avulla.
Tässä työssä käsiteltiin ensin esiopetusta yleisesti. Tämän jälkeen perehdyttiin Kouvolassa toteutuvaan esiopetukseen sekä metsäesiopetukseen. Teoriaosuudessa selvitettiin myös luonnon ja liikkumisen vaikutuksia lapseen sekä esikouluikäisen lapsen kehitysvaihetta.
Metsäesiopetus järjestetään pääsääntöisesti metsässä. Sitä suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan esiopetussuunnitelman mukaisesti. Metsäesiopetuksessa hyödynnetään erilaisia luonnonmateriaaleja ja luonnossa ollaan säällä kuin säällä. Toiminta on osallistavaa ja lapsilähtöistä.
Metsässä järjestettävä esiopetus näyttää tukevan lasta monella tapaa. Metsäesiopetuksen katsotaan kehittävän esimerkiksi lapsen motorisia taitoja, kun ryhmä liikkuu ja toimii erilaisissa maastoissa. Vuorovaikutustaidot pääsevät kehittymään, kun lapset toimivat ja opettelevat uusia asioita ryhmänä. Selvityksessä ilmeni myös, että metsäesiopetuksessa olevat lapset sairastavat harvoin. Metsäesikoulussa mahdollisestaan lapselle myönteisiä kokemuksia luonnosta ja liikkumisesta, joiden toivotaan kantavan aikuisuuteen asti.
Jatkoselvitystä aiheesta voisi kohdentaa esimerkiksi siihen, miten eri metsäesiopetusryhmät Suomessa toimivat ja minkälaisia eroja niiden välillä on. Olisi myös mielenkiintoista saada tietoa siitä, miten metsäesiopetusryhmien työntekijät kokevat työnsä mielekkyyden ja kuormittuvuuden verrattuna tavallisen esiopetusryhmän työntekijöiden kokemuksiin.
Tässä työssä käsiteltiin ensin esiopetusta yleisesti. Tämän jälkeen perehdyttiin Kouvolassa toteutuvaan esiopetukseen sekä metsäesiopetukseen. Teoriaosuudessa selvitettiin myös luonnon ja liikkumisen vaikutuksia lapseen sekä esikouluikäisen lapsen kehitysvaihetta.
Metsäesiopetus järjestetään pääsääntöisesti metsässä. Sitä suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan esiopetussuunnitelman mukaisesti. Metsäesiopetuksessa hyödynnetään erilaisia luonnonmateriaaleja ja luonnossa ollaan säällä kuin säällä. Toiminta on osallistavaa ja lapsilähtöistä.
Metsässä järjestettävä esiopetus näyttää tukevan lasta monella tapaa. Metsäesiopetuksen katsotaan kehittävän esimerkiksi lapsen motorisia taitoja, kun ryhmä liikkuu ja toimii erilaisissa maastoissa. Vuorovaikutustaidot pääsevät kehittymään, kun lapset toimivat ja opettelevat uusia asioita ryhmänä. Selvityksessä ilmeni myös, että metsäesiopetuksessa olevat lapset sairastavat harvoin. Metsäesikoulussa mahdollisestaan lapselle myönteisiä kokemuksia luonnosta ja liikkumisesta, joiden toivotaan kantavan aikuisuuteen asti.
Jatkoselvitystä aiheesta voisi kohdentaa esimerkiksi siihen, miten eri metsäesiopetusryhmät Suomessa toimivat ja minkälaisia eroja niiden välillä on. Olisi myös mielenkiintoista saada tietoa siitä, miten metsäesiopetusryhmien työntekijät kokevat työnsä mielekkyyden ja kuormittuvuuden verrattuna tavallisen esiopetusryhmän työntekijöiden kokemuksiin.