Markkinointiviestintäsuunnitelma Ultralink Oy:lle
Nurvo, Aleksi (2017)
Nurvo, Aleksi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419471
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa toimeksiantajan markkinointiviestintää sekä tehdä siitä suunnitelmallisempaa. Opinnäytetyön aiheena oli markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen toimeksiantona Ultralink Oy:lle, joka on materiaalinkäsittelyssä ja teollisuudessa käytettävien laitteiden varaosien, tarvikkeiden ja renkaiden maahantuontiin ja myyntiin keskittynyt yritys. Työn tuotoksena laadittu markkinointiviestintäsuunnitelma oli toimeksiantajan ensimmäinen markkinointiviestintäsuunnitelma, ja se tuli ottaa huomioon myös suunnitelman laatimisessa.
Opinnäytetyö laadittiin toiminnallisena työnä ja se koostui teoreettisesta viitekehyksestä, siihen perustuvasta markkinointiviestintäsuunnitelmasta ja asiakaskatsauksesta, joka tehtiin osana viestintäsuunnitelman nykytila-analyysia. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin pääasiassa markkinointiviestinnän käsitteitä, viestintäsuunnitelman laatimista sekä erilaisia digitaalisia ja perinteisiä markkinointiviestinnän keinoja. Teoriatieto perustui markkinoinnin ammattikirjallisuuteen, oppaisiin sekä verkkojulkaisuihin Tiedonhaussa otettiin huomioon toimeksiantajan toimiala, erikoispiirteet ja toiveet, jotta teoreettisen viitekehyksen pohjalta pystyi laatimaan viestintäsuunnitelman juuri toimeksiantajan näkökulmasta.
Työn konkreettinen tulos oli markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa määriteltiin yrityksen viestinnän nykytila, tavoitteet, viestintäkeinot ja seuranta. Markkinointiviestintäsuunnitelman tärkein osa oli toteutussuunnitelma, jossa määriteltiin viestinnän aikataulu ja budjetti. Tärkeimpinä kehitysideoina mainittiin esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin uudistaminen ja uuden sähköpostiohjelman käyttöönotto, verkkosivujen uudistaminen sekä hakusanamainonnan että hakukoneoptimoinnin parantaminen. Tärkeimpänä tavoitteena oli kuitenkin viestinnän tekeminen suunnitelmallisemmaksi.
Johtopäätöksenä työstä voitiin todeta, että se mahdollisti toimeksiantajalle markkinointiviestinnän suunnitelmallisen käytön ja paransi sitä kautta yrityksen markkinointiviestintää. Suunnitelman avulla yritykselle luotiin kattava tilannekuva yrityksen viestinnän nykytilasta, viestinnän tavoitteista sekä keinoista, joilla tavoitteisiin päästään. Opinnäytetyö sisälsi toimeksiantajan kannalta paljon hyödyllistä tietoa, jota voidaan hyödyntää pitkälle tulevaisuuteen.
Opinnäytetyö laadittiin toiminnallisena työnä ja se koostui teoreettisesta viitekehyksestä, siihen perustuvasta markkinointiviestintäsuunnitelmasta ja asiakaskatsauksesta, joka tehtiin osana viestintäsuunnitelman nykytila-analyysia. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin pääasiassa markkinointiviestinnän käsitteitä, viestintäsuunnitelman laatimista sekä erilaisia digitaalisia ja perinteisiä markkinointiviestinnän keinoja. Teoriatieto perustui markkinoinnin ammattikirjallisuuteen, oppaisiin sekä verkkojulkaisuihin Tiedonhaussa otettiin huomioon toimeksiantajan toimiala, erikoispiirteet ja toiveet, jotta teoreettisen viitekehyksen pohjalta pystyi laatimaan viestintäsuunnitelman juuri toimeksiantajan näkökulmasta.
Työn konkreettinen tulos oli markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa määriteltiin yrityksen viestinnän nykytila, tavoitteet, viestintäkeinot ja seuranta. Markkinointiviestintäsuunnitelman tärkein osa oli toteutussuunnitelma, jossa määriteltiin viestinnän aikataulu ja budjetti. Tärkeimpinä kehitysideoina mainittiin esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin uudistaminen ja uuden sähköpostiohjelman käyttöönotto, verkkosivujen uudistaminen sekä hakusanamainonnan että hakukoneoptimoinnin parantaminen. Tärkeimpänä tavoitteena oli kuitenkin viestinnän tekeminen suunnitelmallisemmaksi.
Johtopäätöksenä työstä voitiin todeta, että se mahdollisti toimeksiantajalle markkinointiviestinnän suunnitelmallisen käytön ja paransi sitä kautta yrityksen markkinointiviestintää. Suunnitelman avulla yritykselle luotiin kattava tilannekuva yrityksen viestinnän nykytilasta, viestinnän tavoitteista sekä keinoista, joilla tavoitteisiin päästään. Opinnäytetyö sisälsi toimeksiantajan kannalta paljon hyödyllistä tietoa, jota voidaan hyödyntää pitkälle tulevaisuuteen.