Rakennusmallin pelillistäminen
Hänninen, Teemu (2017)
Hänninen, Teemu
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319439
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka pelimoottoreita ja rakennusten 3D-malleja voidaan hyödyntää, jotta saadaan parempi käsitys digitaalisesta ympäristöstä. Aiheesta esitellään projekti, jota pohjustetaan siihen liittyvällä teorialla.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisenä kerrotaan, mitä tarkoittaa pelillistäminen ja kuinka peliteknologiaa voidaan hyödyntää AEC-alalla 3D-mallien kanssa. Seuraavaksi käydään läpi pelimoottoreiden tärkeimpiä ominaisuuksia, joiden avulla rakennusmalli voidaan pelillistää. Kolmannessa osassa kerrotaan 3D-mallintamisen menetelmistä ja niistä seikoista, joita täytyy huomioida mallin tuotantovaiheessa, jos malli halutaan tuoda pelimoottoriin.
Opinnäytetyön viimeisessä osassa esitellään, kuinka rakennuksesta tehty digitaalinen 3D-malli voidaan pelillistää Unity 3D -pelimoottorin avulla. Pelillistämisellä on useita tavoitteita. Pelaajan pitää pystyä vapaasti liikkumaan ympäristössä ja jollakin tavalla pystyä olemaan vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Vuorovaikutus on toteutettu niin, että pelaaja voi näppäinkomennoilla avata talon ovia. Lisäksi tavoitteena on selvittää, millä keinoilla rakennuksen 3D-malliin voidaan lisätä realismia.
Realismiin vakuttavista tekijöistä tärkeimmäksi osoittautuu realistinen valaistus. Lisäksi projekti osoittaa, että ilmaisella SketchUpilla ja Unity 3D -pelimoottorilla pystytään mallintamaan ja pelillistämään rakennuksia luonnosteluun ja esittelyyn riittävällä tarkkuudella, mutta rakennussuunnitteluun ne eivät ole riittävän tarkkoja.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisenä kerrotaan, mitä tarkoittaa pelillistäminen ja kuinka peliteknologiaa voidaan hyödyntää AEC-alalla 3D-mallien kanssa. Seuraavaksi käydään läpi pelimoottoreiden tärkeimpiä ominaisuuksia, joiden avulla rakennusmalli voidaan pelillistää. Kolmannessa osassa kerrotaan 3D-mallintamisen menetelmistä ja niistä seikoista, joita täytyy huomioida mallin tuotantovaiheessa, jos malli halutaan tuoda pelimoottoriin.
Opinnäytetyön viimeisessä osassa esitellään, kuinka rakennuksesta tehty digitaalinen 3D-malli voidaan pelillistää Unity 3D -pelimoottorin avulla. Pelillistämisellä on useita tavoitteita. Pelaajan pitää pystyä vapaasti liikkumaan ympäristössä ja jollakin tavalla pystyä olemaan vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Vuorovaikutus on toteutettu niin, että pelaaja voi näppäinkomennoilla avata talon ovia. Lisäksi tavoitteena on selvittää, millä keinoilla rakennuksen 3D-malliin voidaan lisätä realismia.
Realismiin vakuttavista tekijöistä tärkeimmäksi osoittautuu realistinen valaistus. Lisäksi projekti osoittaa, että ilmaisella SketchUpilla ja Unity 3D -pelimoottorilla pystytään mallintamaan ja pelillistämään rakennuksia luonnosteluun ja esittelyyn riittävällä tarkkuudella, mutta rakennussuunnitteluun ne eivät ole riittävän tarkkoja.