Ei tunnu miltään! - tunteita lastenkirjoissa : Verkkonäyttely Lastenkirjainstituutille
Väyrynen, Tea (2017)
Väyrynen, Tea
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319437
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa verkkonäyttely lastenkirjoista, joissa käsitellään tunteita. Verkkonäyttelyn kohderyhmänä ovat kasvatusalan ammattilaiset, vanhemmat ja isovanhemmat. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä Lastenkirjainstituutille.
Lastenkirjainstituutin kirjaston Onnet-tietokantaa hyödyntäen verkkonäyttelyyn valittiin 24 lastenkirjaa. Kirjat ovat suunnattu alle 12-vuotiaille lapsille. Kirjat ovat muun muassa kuvakirjoja, runokirjoja ja romaaneja. Kirjat jaettiin eri tunteiden alle, mitkä näyttelyssä ovat yksinäisyys & ystävyys, pelko, suru ja rakkaus. Lisäksi näyttelyyn valittiin kirjoja, joissa esiintyi useita eri tunteita.
Tunteet ovat läsnä jokaisen lapsen elämässä päivittäin ja välillä niiden tunnistaminen, nimeäminen ja säätely saattavat olla haastavia lapsille. Tunnekasvatus onkin otettu huomioon niin varhaiskasvatussuunnitelmassa kuin perusopetussuunnitelmassakin. Lapset voivat päästä tunteisiin käsiksi erilaisten kirjojen välityksellä kirjallisuusterapian tavoin. Näyttelyn tarkoituksena on antaa apua, vinkkejä ja esimerkkejä kirjallisuuden käytöstä tunnekasvatuksen apuna.
Lastenkirjainstituutin kirjaston Onnet-tietokantaa hyödyntäen verkkonäyttelyyn valittiin 24 lastenkirjaa. Kirjat ovat suunnattu alle 12-vuotiaille lapsille. Kirjat ovat muun muassa kuvakirjoja, runokirjoja ja romaaneja. Kirjat jaettiin eri tunteiden alle, mitkä näyttelyssä ovat yksinäisyys & ystävyys, pelko, suru ja rakkaus. Lisäksi näyttelyyn valittiin kirjoja, joissa esiintyi useita eri tunteita.
Tunteet ovat läsnä jokaisen lapsen elämässä päivittäin ja välillä niiden tunnistaminen, nimeäminen ja säätely saattavat olla haastavia lapsille. Tunnekasvatus onkin otettu huomioon niin varhaiskasvatussuunnitelmassa kuin perusopetussuunnitelmassakin. Lapset voivat päästä tunteisiin käsiksi erilaisten kirjojen välityksellä kirjallisuusterapian tavoin. Näyttelyn tarkoituksena on antaa apua, vinkkejä ja esimerkkejä kirjallisuuden käytöstä tunnekasvatuksen apuna.