Yhteistyöllä kohti parempaa palvelua : Yhteistyötä fysioterapiayrityksen ja apteekin välillä
Lemmetyinen, Henna; Heiskanen, Sirja (2017)
Lemmetyinen, Henna
Heiskanen, Sirja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319433
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalan uudistus edellyttää tulevaisuudessa terveysalan ammattilaisten saumatonta yhteistyötä. Uudistus muuttaa nykyistä terveysalan palvelurakennetta siten, että yhdistysten ja yritysten vastuu palveluiden tuottajana kasvaa. Kahden yrityksen välinen yhteistyö voi parhaimmillaan tarjota asiakkaille laadukkaampaa palvelua ja yrityksille parhaan mahdollisuuden päästä tulostavoitteisiin.
Opinnäytetyössä käsiteltiin tulevan sote-uudistuksen mahdollisia vaikutuksia fysioterapia- ja apteekkialaan. Lisäksi selvitettiin näiden kahden alan yhteiskunnallisia merkityksiä terveyspalveluiden tuottajina. Työssä käsiteltiin terveysalan yrittäjyyttä, fysioterapia- ja apteekkialan palveluiden monimuotoisia mahdollisuuksia tulevaisuuden sotessa. Markkinoinnin perusperiaatteita sovellettiin teemapäivän suunnittelussa ja toteutuksessa kahden yhteistyötahon kanssa. Molempia yrityksiä yhdistäväksi teemaksi valittiin kipu ja kivun itsehoitokeinot. Kipu koskettaa lähes jokaista ihmistä elinkaarensa aikana ja kroonistuessaan kipu aiheuttaa lisääntyviä terveydenhuollon kustannuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa yhteistyön mahdollisuuksia fysioterapiayritysten ja apteekkien välillä. Lisäksi selvitettiin, miten voitaisiin säästää terveyspalveluista koostuvia kustannuksia ja mahdollisesti helpottaa sekä nopeuttaa asiakkaan pääsyä hoitoon. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa teemapäivä, joka kuvastaisi mahdollista yhteistyötä kahden eri yrityksen välillä. Teemapäivän tarkoituksena oli löytää konkreettisia yhteistyömahdollisuuksia fysioterapiayrityksen ja apteekin välille. Tavoitteena oli näiden yritysten yhteistyön jatkuminen myös tulevaisuudessa.
Yritysten yhteistyönä toteutettu teemapäivä oli onnistunut ja teemapäivään osallistuneilta saatu palaute oli pääosin positiivista. Kävijäkyselyn tuloksena voidaan todeta, että asiakkaat arvostavat henkilökunnan kiireetöntä opastusta ja sitä, että oli mahdollisuus keskustella eri ammattilaisten kanssa. Yhteistyöyritysten palautteista kävi ilmi, että tapahtuma ei ollut kummallekaan osapuolelle kovin tuottoisa, mutta tulevaisuudessa hyvin suunniteltu yhteistyö voisi tarjota taloudellisen hyödyn molemmille.
Opinnäytetyössä käsiteltiin tulevan sote-uudistuksen mahdollisia vaikutuksia fysioterapia- ja apteekkialaan. Lisäksi selvitettiin näiden kahden alan yhteiskunnallisia merkityksiä terveyspalveluiden tuottajina. Työssä käsiteltiin terveysalan yrittäjyyttä, fysioterapia- ja apteekkialan palveluiden monimuotoisia mahdollisuuksia tulevaisuuden sotessa. Markkinoinnin perusperiaatteita sovellettiin teemapäivän suunnittelussa ja toteutuksessa kahden yhteistyötahon kanssa. Molempia yrityksiä yhdistäväksi teemaksi valittiin kipu ja kivun itsehoitokeinot. Kipu koskettaa lähes jokaista ihmistä elinkaarensa aikana ja kroonistuessaan kipu aiheuttaa lisääntyviä terveydenhuollon kustannuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa yhteistyön mahdollisuuksia fysioterapiayritysten ja apteekkien välillä. Lisäksi selvitettiin, miten voitaisiin säästää terveyspalveluista koostuvia kustannuksia ja mahdollisesti helpottaa sekä nopeuttaa asiakkaan pääsyä hoitoon. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa teemapäivä, joka kuvastaisi mahdollista yhteistyötä kahden eri yrityksen välillä. Teemapäivän tarkoituksena oli löytää konkreettisia yhteistyömahdollisuuksia fysioterapiayrityksen ja apteekin välille. Tavoitteena oli näiden yritysten yhteistyön jatkuminen myös tulevaisuudessa.
Yritysten yhteistyönä toteutettu teemapäivä oli onnistunut ja teemapäivään osallistuneilta saatu palaute oli pääosin positiivista. Kävijäkyselyn tuloksena voidaan todeta, että asiakkaat arvostavat henkilökunnan kiireetöntä opastusta ja sitä, että oli mahdollisuus keskustella eri ammattilaisten kanssa. Yhteistyöyritysten palautteista kävi ilmi, että tapahtuma ei ollut kummallekaan osapuolelle kovin tuottoisa, mutta tulevaisuudessa hyvin suunniteltu yhteistyö voisi tarjota taloudellisen hyödyn molemmille.