#Assi50 assistenttikoulutuksen juhlavuosi
Kemppainen, Anne (2017)
Kemppainen, Anne
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319425
Tiivistelmä
Vuonna 2017 Haaga-Helia ammattikorkeakoulun johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelma täyttää 50 vuotta. #Assi50 assistenttikoulutuksen juhlavuosi -opinnäytetyö käsittelee juhlavuoden kevättä, jolloin järjestettiin kaksi juhlatilaisuutta: Tähtiroolissa assistentti -tapahtuma ja kutsuvierastilaisuus. Näitä juhlallisuuksia markkinoitiin sosiaalisen median avulla juhlavuoden omilla Facebook- ja Instagram-sivuilla.
Työ on tapaus- eli casetutkimus, jonka pyrkimys on ymmärtämään juhlavuotta ilmiönä. Tutkimusongelma hakee vastausta kysymyksiin, millainen oli assistenttikoulutuksen 50. juhlavuosi ja miksi sitä vietettiin. Työ jakautuu kahteen osaan: juhlavuoden tilaisuuksia arvioidaan tapahtuman järjestämisen operatiivisten ja strategisten kysymyksien kautta. Teoria pohjautuu Helena Vallon ja Eija Häyrisen Tapahtuma on tilaisuus -teokseen. Toisessa osassa arvioidaan juhlavuoden digitaalisuutta, sen markkinointia sosiaalisessa mediassa ja valittujen kanavien hyödyntämistä. Teoriana käytetään somekonsultti Lasse Rouhiaisen ja markkinointikonsultti Zaki Azedanin teoksia ja luentomateriaaleja.
Haastattelujen, kysely- ja havaintotutkimuksen avulla selvisi, että tapahtuman järjestäminen ja juhlavuoden some-markkinointi onnistuivat vaihtelevasti, mutta yksi juhlavuoden tavoitteista toteutui hyvin: osaavat opiskelijat loistivat niin tapahtuman järjestäjinä kuin some-markkinoinnissa.
Työ on tapaus- eli casetutkimus, jonka pyrkimys on ymmärtämään juhlavuotta ilmiönä. Tutkimusongelma hakee vastausta kysymyksiin, millainen oli assistenttikoulutuksen 50. juhlavuosi ja miksi sitä vietettiin. Työ jakautuu kahteen osaan: juhlavuoden tilaisuuksia arvioidaan tapahtuman järjestämisen operatiivisten ja strategisten kysymyksien kautta. Teoria pohjautuu Helena Vallon ja Eija Häyrisen Tapahtuma on tilaisuus -teokseen. Toisessa osassa arvioidaan juhlavuoden digitaalisuutta, sen markkinointia sosiaalisessa mediassa ja valittujen kanavien hyödyntämistä. Teoriana käytetään somekonsultti Lasse Rouhiaisen ja markkinointikonsultti Zaki Azedanin teoksia ja luentomateriaaleja.
Haastattelujen, kysely- ja havaintotutkimuksen avulla selvisi, että tapahtuman järjestäminen ja juhlavuoden some-markkinointi onnistuivat vaihtelevasti, mutta yksi juhlavuoden tavoitteista toteutui hyvin: osaavat opiskelijat loistivat niin tapahtuman järjestäjinä kuin some-markkinoinnissa.