Tuen tarpeessa oleva lapsi päivähoidossa Kiuruvedellä
Knuutinen, Paula; Erholtz, Jutta; Jokinen, Nina; Oksanen, Sirpa (2017)
Knuutinen, Paula
Erholtz, Jutta
Jokinen, Nina
Oksanen, Sirpa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319423
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kiuruveden kaupungin Satumetsän päiväkoti. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten Satumetsän varhaiskasvattajien ja tuen tarpeessa olevien lasten perheiden vuorovaikutusta pystyttäisiin parantamaan. Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin Webropol-kyselynä Satumetsän päiväkodin tukea tarvitseville lasten perheille. Kyselyssä selvitettiin, kuinka Satumetsän varhaiskasvattajat ovat onnistuneet tiedottamaan tuen tarpeessa olevien lasten perheitä eri tukimuodoista.
Tutkimustuloksia ei voida yleistää, koska vastauksia saatiin vain viideltä perheeltä. Tutkimustuloksista keskeisimmäksi kehittämiskohteeksi nousi varhaiskasvattajien tietoisuus erilaisista tukimuodoista, joita perheet voisivat saada. Opinnäytetyön tuloksena saatiin päiväkodin varhaiskasvattajille tietoa, miten vuorovaikutus perheiden kanssa on onnistunut ja miten sitä voisi kehittää. Osa perheistä koki, ettei tukimuodoista ollut kerrottu tarpeeksi. Tukimuodoista kertominen on yksi kehittämiskohde Satumetsän varhaiskasvattajille. Yleisimmät tukimuodot koottiin opinnäytetyön liitteeksi, minkä Satumetsän varhaiskasvattajat voivat tulostaa tukea tarvitsevien lasten perheille.
Webropol- kyselyn Miten arki sujuu perjeessänne- kysymyksessä, perheet toivat esille saavansa voimavaroja sopeutumisvalmennuksesta ja pienistä reissuista. Kysymyksessä Millaisia tukimuotoja tuen tarpeessa oleva lapsi ja perhe saavat, esille nousivat puhe- ja toimintaterapia sekä vammais- ja kotipalvelut, lisäksi vertaistuki. Vuorovaikutus varhaiskasvattajien ja perheiden välillä koettiin hyväksi, kuitenkin esille nousi, että kaikki työntekijät eivät osaa vastata kysymyksiin. Kiertävältä erityislastentarhanopettajalta saatiin kuitenkin puuttuva tieto.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kiuruveden kaupungin Satumetsän päiväkoti. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten Satumetsän varhaiskasvattajien ja tuen tarpeessa olevien lasten perheiden vuorovaikutusta pystyttäisiin parantamaan. Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin Webropol-kyselynä Satumetsän päiväkodin tukea tarvitseville lasten perheille. Kyselyssä selvitettiin, kuinka Satumetsän varhaiskasvattajat ovat onnistuneet tiedottamaan tuen tarpeessa olevien lasten perheitä eri tukimuodoista.
Tutkimustuloksia ei voida yleistää, koska vastauksia saatiin vain viideltä perheeltä. Tutkimustuloksista keskeisimmäksi kehittämiskohteeksi nousi varhaiskasvattajien tietoisuus erilaisista tukimuodoista, joita perheet voisivat saada. Opinnäytetyön tuloksena saatiin päiväkodin varhaiskasvattajille tietoa, miten vuorovaikutus perheiden kanssa on onnistunut ja miten sitä voisi kehittää. Osa perheistä koki, ettei tukimuodoista ollut kerrottu tarpeeksi. Tukimuodoista kertominen on yksi kehittämiskohde Satumetsän varhaiskasvattajille. Yleisimmät tukimuodot koottiin opinnäytetyön liitteeksi, minkä Satumetsän varhaiskasvattajat voivat tulostaa tukea tarvitsevien lasten perheille.
Webropol- kyselyn Miten arki sujuu perjeessänne- kysymyksessä, perheet toivat esille saavansa voimavaroja sopeutumisvalmennuksesta ja pienistä reissuista. Kysymyksessä Millaisia tukimuotoja tuen tarpeessa oleva lapsi ja perhe saavat, esille nousivat puhe- ja toimintaterapia sekä vammais- ja kotipalvelut, lisäksi vertaistuki. Vuorovaikutus varhaiskasvattajien ja perheiden välillä koettiin hyväksi, kuitenkin esille nousi, että kaikki työntekijät eivät osaa vastata kysymyksiin. Kiertävältä erityislastentarhanopettajalta saatiin kuitenkin puuttuva tieto.