Uusmaalaisten nuorten aikuisten matkustuskäyttäytyminen
Anttila, Jenna (2017)
Anttila, Jenna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319416
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päämäärä on tutkia Uudellamaalla asuvien nuorten aikuisten matkustus-käyttäytymistä. Tutkimuksen avulla oli tarkoitus tuoda ilmi tämän alueen nuorten aikuisten keskuudessa vallitsevia matkailun trendejä, matkailukäyttäytymistä ja heidän kulutuskäyt-täytymistään matkoja valitessa.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin nykymatkailun muotoja ja trendejä sekä perehdyttiin niihin myös suomalaisten näkökulmasta. Ostokäyttäytymisen tekijöihin perehdyttiin yksityiskoh-taisesti. Myös nuorten kulutuskäyttäytymistä on tutkittu opinnäytetyössä. Kohderyhmän kannalta on tärkeää ymmärtää, mikä oikeastaan on nuori aikuinen ja tälle on etsitty erilaisia määritelmiä. Uudenmaan maakunta käsitteenä on myös selvitetty opinnäytetyössä.
Tutkimukseen käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tämän käyttöä on perusteltu ja selvitetty vertailemalla sitä muihin olemassa oleviin tutkimusmenetelmiin. Itse tutkimus toteutettiin sähköisellä Webropol-tutkimuslomakkeella. Lomake jaettiin Facebookin kautta syyskuun 2017 lopussa. Vastausaikaa kyselylle annettiin 2 viikkoa. Kyselyyn vastasi koko-naisuudessa 103 vastaajaa. Vastaajat koostuivat pääosin pääkaupunkiseudulla asuvista 18–29 -vuotiaista henkilöistä.
Kyselylomake oli jaettu neljään eri osioon, joista kukin osio oli otsikoitu ja selitetty muuta-malla saatesanalla. Ensimmäinen osio tiedustelu taustatekijöitä, toinen osio keskittyi matkan varaamiseen, kolmas osio selvitti vastaajien matkustustottumuksia ja viimeisessä osiossa perehdyttiin vastaajan viimeisimpään matkakohteeseen. Vastaajat saivat osallistua myös arvontaan, jossa arvottiin palkinnoksi kylpylälippuja.
Tuloksista käy ilmi, että kohderyhmän henkilöt ovat varsin aktiivisia ja seikkailunhaluisia matkailijoita. Pienistä tuloista ja elämäntilanteesta huolimatta he löytävät matkustamiselle aikaa ja rahaa. Euroopan kohteet olivat ylivoimaisesti suosituimpia kohteita viimeisintä mat-kustuskohdetta kyseltäessä. Uusmaalaiset nuoret aikuiset ovat omatoimimatkailijoita, jotka varaavat matkansa itse käyttäen useimmiten Internetin varaussivustoja. Matkailijatyypeistä Uusmaalaiset nuoret aikuiset kuuluivat enemmän seikkailevaan allosentrikko-matkailijaan. He matkustavat useamman kerran vuodessa ja haluavat vierailla monissa paikoissa ympäri maailmaa. Kohderyhmäläiset panostivat matkailussaan laatuun, vaikka heillä oli rahaa käy-tettävissä suhteellisen vähän. Vaikuttaa siis siltä, että matkailua pidetään tämän ryhmän keskuudessa niin tärkeänä, että muista menoista ollaan valmiita tinkimään, kunhan matkal-le päästään.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin nykymatkailun muotoja ja trendejä sekä perehdyttiin niihin myös suomalaisten näkökulmasta. Ostokäyttäytymisen tekijöihin perehdyttiin yksityiskoh-taisesti. Myös nuorten kulutuskäyttäytymistä on tutkittu opinnäytetyössä. Kohderyhmän kannalta on tärkeää ymmärtää, mikä oikeastaan on nuori aikuinen ja tälle on etsitty erilaisia määritelmiä. Uudenmaan maakunta käsitteenä on myös selvitetty opinnäytetyössä.
Tutkimukseen käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tämän käyttöä on perusteltu ja selvitetty vertailemalla sitä muihin olemassa oleviin tutkimusmenetelmiin. Itse tutkimus toteutettiin sähköisellä Webropol-tutkimuslomakkeella. Lomake jaettiin Facebookin kautta syyskuun 2017 lopussa. Vastausaikaa kyselylle annettiin 2 viikkoa. Kyselyyn vastasi koko-naisuudessa 103 vastaajaa. Vastaajat koostuivat pääosin pääkaupunkiseudulla asuvista 18–29 -vuotiaista henkilöistä.
Kyselylomake oli jaettu neljään eri osioon, joista kukin osio oli otsikoitu ja selitetty muuta-malla saatesanalla. Ensimmäinen osio tiedustelu taustatekijöitä, toinen osio keskittyi matkan varaamiseen, kolmas osio selvitti vastaajien matkustustottumuksia ja viimeisessä osiossa perehdyttiin vastaajan viimeisimpään matkakohteeseen. Vastaajat saivat osallistua myös arvontaan, jossa arvottiin palkinnoksi kylpylälippuja.
Tuloksista käy ilmi, että kohderyhmän henkilöt ovat varsin aktiivisia ja seikkailunhaluisia matkailijoita. Pienistä tuloista ja elämäntilanteesta huolimatta he löytävät matkustamiselle aikaa ja rahaa. Euroopan kohteet olivat ylivoimaisesti suosituimpia kohteita viimeisintä mat-kustuskohdetta kyseltäessä. Uusmaalaiset nuoret aikuiset ovat omatoimimatkailijoita, jotka varaavat matkansa itse käyttäen useimmiten Internetin varaussivustoja. Matkailijatyypeistä Uusmaalaiset nuoret aikuiset kuuluivat enemmän seikkailevaan allosentrikko-matkailijaan. He matkustavat useamman kerran vuodessa ja haluavat vierailla monissa paikoissa ympäri maailmaa. Kohderyhmäläiset panostivat matkailussaan laatuun, vaikka heillä oli rahaa käy-tettävissä suhteellisen vähän. Vaikuttaa siis siltä, että matkailua pidetään tämän ryhmän keskuudessa niin tärkeänä, että muista menoista ollaan valmiita tinkimään, kunhan matkal-le päästään.