Blogimainonnan vaikuttavuus : Muotiblogien mainonnan vaikutus kuluttajan ostopäätösprosessiin
Perttula, Pauliina (2017)
Perttula, Pauliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319411
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia blogimainonnan roolia lukijoiden ostokäyttäytymisprosessissa. Muotiblogit ovat kasvattaneet suosiotaan huimasti muutaman viimeisen vuoden aikana, niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Nuoret naiset ovat nousseet selkeäksi enemmistöksi sekä muotiblogien lukijoina, että kirjoittajinakin. Blogien kasvavan suosion myötä myös yritykset ja markkinoijat ovat huomanneet blogien potentiaalin markkinoinnin saralla ja muotiblogeista onkin kehittynyt merkittäviä markkinapaikkoja. Samalla myös bloggaajat ovat nousseet sosiaalisen median mielipide-vaikuttajiksi, jotka kykenevät vaikuttamaan lukijoidensa kulutuskäyttäytymiseen. Tämän tutkimuksen teoriaosiossa perehdytään ensin sosiaaliseen mediaan ja siellä markkinointiin, minkä jälkeen tutkitaan blogeja sekä blogimainonnan eri muotoja. Lopuksi käydään läpi kulutuskäyttäytymisen teoriaa sekä nykypäivän naisia kuluttajina.
Opinnäytetyötä varten tehtiin kvalitatiivinen tutkimus haastatteluineen, joka suunnattiin muotiblogien lukijoille. Tutkimus toteutettiin syyskuussa 2017 teemahaastatteluilla. Tutkimustuloksista käy ilmi, että blogimainonnalla on vaikutusta lukijoiden ostokäyttäytymiseen ja kuluttamisen on koettu muuttuneen blogien lukemisen myötä suuremmaksi, mutta samalla harkitummaksi. Suurin osa haastateltavista kertoi tehneensä hankintoja, joko blogimainonnan tai bloggaajan suositusten perusteella. Vastaajat myös kokivat bloggaajan mielipidevaikuttajana ja blogiympäristössä esiintyvän mainonnan luotettavampana kuin blogin ulkopuolella tapahtuvan mainonnan. Ostopäätöstä tehdessä blogien vaikutus nousi osittain jopa omien ystävien ja läheisten mielipiteitä tärkeämmäksi. Muotiblogien päätehtävä onkin toimia monelle lukijalle inspiraation lähteenä ja tarjota vinkkejä sekä tukea ostopäätösprosessiin.
Opinnäytetyötä varten tehtiin kvalitatiivinen tutkimus haastatteluineen, joka suunnattiin muotiblogien lukijoille. Tutkimus toteutettiin syyskuussa 2017 teemahaastatteluilla. Tutkimustuloksista käy ilmi, että blogimainonnalla on vaikutusta lukijoiden ostokäyttäytymiseen ja kuluttamisen on koettu muuttuneen blogien lukemisen myötä suuremmaksi, mutta samalla harkitummaksi. Suurin osa haastateltavista kertoi tehneensä hankintoja, joko blogimainonnan tai bloggaajan suositusten perusteella. Vastaajat myös kokivat bloggaajan mielipidevaikuttajana ja blogiympäristössä esiintyvän mainonnan luotettavampana kuin blogin ulkopuolella tapahtuvan mainonnan. Ostopäätöstä tehdessä blogien vaikutus nousi osittain jopa omien ystävien ja läheisten mielipiteitä tärkeämmäksi. Muotiblogien päätehtävä onkin toimia monelle lukijalle inspiraation lähteenä ja tarjota vinkkejä sekä tukea ostopäätösprosessiin.