Sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemyksiä ohjatun harjoittelun perehdytyksen sisällöstä sisätautien poliklinikalla
Sartamo, Emilia; Sole, Pauliina (2017)
Sartamo, Emilia
Sole, Pauliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319409
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemyksiä perehdytyksen sisällöstä HUS:n sisätautien poliklinikoilla. Sairaanhoitajakoulutuksessa ohjatut harjoittelujaksot muodostavat kolmasosan opinnoista, ja niiden vaikutus opiskelijoiden ammatilliseen kasvuun ja kehitykseen on merkittävä. Opiskelijan hyvä perehdytys parantaa harjoittelun onnistumisen mahdollisuuksia ja takaa paremman työturvallisuuden.
Aineisto kerättiin teemahaastattelulla kahdelta Metropolia AMK:n opiskelijalta, jotka olivat olleet HUS:n sisätautien poliklinikalla harjoittelussa keväällä 2017. Heitä pyydettiin kuvailemaan ohjatussa harjoittelussa saamaansa perehdytyksen sisältöä. Saadut vastaukset analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia.
Vastausten perusteella opiskelijoiden perehdytys jaettiin kolmeen pääluokkaan: organisaatiotason perehdytys, osastotason perehdytys ja ammatillinen perehdytys. Organisaatiotason perehdytyksessä vastaajia oli perehdytetty organisaation yleisiin tiloihin, käyttöjärjestelmiin ja organisaation yleisiin perehdytysohjeisiin. Osastotasolla vastaajat toivat esille, että olivat saaneet perehdytystä osaston toimintaan ja tiloihin sekä sairaanhoitajan työhön poliklinikalla. He olivat myös saaneet lukea kattavasti erilaisia työhön liittyviä perehdytysmateriaaleja. Ammatillisessa perehdytyksessä vastaajat olivat saaneet tutustua tarkemmin potilasryhmien tyypillisimpiin sairauksiin ja niiden hoito-ohjeisiin sekä lääkehoitoon. He olivat myös päässeet osallistumaan kerran viikossa järjestettäviin ammatillisiin yhteisperehdytyksiin, joissa käsiteltiin joka kerralla erilaisia asioita.
Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää opiskelijoiden perehdytyksen sisältöä suunniteltaessa. Perehdytykseen panostaminen on tärkeää, jotta opiskelijat pääsevät paremmin osaksi työyhteisöä ja voivat olla toimiva osa tiimiä. Eri osastojen perehdytyskäytäntöjä tulee yhdenmukaistaa ja näin vahvistaa opiskelijoiden ohjattujen harjoitteluiden perehdytyksen laatua.
Aineisto kerättiin teemahaastattelulla kahdelta Metropolia AMK:n opiskelijalta, jotka olivat olleet HUS:n sisätautien poliklinikalla harjoittelussa keväällä 2017. Heitä pyydettiin kuvailemaan ohjatussa harjoittelussa saamaansa perehdytyksen sisältöä. Saadut vastaukset analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia.
Vastausten perusteella opiskelijoiden perehdytys jaettiin kolmeen pääluokkaan: organisaatiotason perehdytys, osastotason perehdytys ja ammatillinen perehdytys. Organisaatiotason perehdytyksessä vastaajia oli perehdytetty organisaation yleisiin tiloihin, käyttöjärjestelmiin ja organisaation yleisiin perehdytysohjeisiin. Osastotasolla vastaajat toivat esille, että olivat saaneet perehdytystä osaston toimintaan ja tiloihin sekä sairaanhoitajan työhön poliklinikalla. He olivat myös saaneet lukea kattavasti erilaisia työhön liittyviä perehdytysmateriaaleja. Ammatillisessa perehdytyksessä vastaajat olivat saaneet tutustua tarkemmin potilasryhmien tyypillisimpiin sairauksiin ja niiden hoito-ohjeisiin sekä lääkehoitoon. He olivat myös päässeet osallistumaan kerran viikossa järjestettäviin ammatillisiin yhteisperehdytyksiin, joissa käsiteltiin joka kerralla erilaisia asioita.
Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää opiskelijoiden perehdytyksen sisältöä suunniteltaessa. Perehdytykseen panostaminen on tärkeää, jotta opiskelijat pääsevät paremmin osaksi työyhteisöä ja voivat olla toimiva osa tiimiä. Eri osastojen perehdytyskäytäntöjä tulee yhdenmukaistaa ja näin vahvistaa opiskelijoiden ohjattujen harjoitteluiden perehdytyksen laatua.