Yhteisöllisyyden tukeminen päiväkodissa osallistavan liikuntakasvatuksen avulla
Säikkälä, Katariina; Juttula, Helena (2017)
Säikkälä, Katariina
Juttula, Helena
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319391
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tukea yhteisöllisyyttä päiväkodissa osallistavan liikuntakasvatuksen avulla 5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Toteutimme opinnäytetyömme toiminnallisesti siten, että pidimme lasten kanssa kuusi yhteistä suunnittelukokousta ja niiden pohjalta toteutetut liikuntatuokiot. Opinnäytetyömme toteutui eräässä oululaisessa päiväkodissa.
Tavoitteenamme oli vahvistaa lasten osallisuutta siten, että he pääsivät vaikuttamaan liikuntatuokioiden sisältöön suunnittelukokouksissa ja itse osallistumaan liikuntatuokioiden toteutukseen. Tavoitteenamme oli lasten kanssa pidettävien suunnittelukokousten ja liikuntatuokioiden avulla tukea lapsiryhmän yhteisöllisyyttä ja myös heidän vuorovaikutustaitoja. Pidimme näiden tavoitteiden pääpainon suunnittelukokouksissa, emmekä niinkään itse liikuntatuokioiden toteutuksessa.
Käsittelemme opinnäytetyömme tietoperustassa yhteisöllisyyttä, osallisuutta, liikuntakasvatusta, varhaiskasvatusta yleisesti sekä pienryhmätoimintaa varhaiskasvatuksessa. Olemme rakentaneet tietoperustamme aiheeseen liittyvän ammattikirjallisuuden avulla sekä myös lakien ja internet-julkaisujen pohjalta.
Opinnäytetyömme oli toteutuksen suhteen kokonaisuutena onnistunut. Lapset osallistuivat aktiivisesti suunnitteluun ja toteutukseen, mikä loi yhteisöllisyyttä lapsien välille. Tätä tulosta tukivat lapsilta ja henkilökunnalta saadut palautteet sekä myös meidän oma itsearviointimme. Toteutustamme voisi kehittää jatkossa niin, että sitä kokeiltaisiin pienemmissä lapsiryhmissä ja että lasten kanssa pidettävien suunnittelukokousten toteuttamiselle olisi selkeämpi runko.
Tavoitteenamme oli vahvistaa lasten osallisuutta siten, että he pääsivät vaikuttamaan liikuntatuokioiden sisältöön suunnittelukokouksissa ja itse osallistumaan liikuntatuokioiden toteutukseen. Tavoitteenamme oli lasten kanssa pidettävien suunnittelukokousten ja liikuntatuokioiden avulla tukea lapsiryhmän yhteisöllisyyttä ja myös heidän vuorovaikutustaitoja. Pidimme näiden tavoitteiden pääpainon suunnittelukokouksissa, emmekä niinkään itse liikuntatuokioiden toteutuksessa.
Käsittelemme opinnäytetyömme tietoperustassa yhteisöllisyyttä, osallisuutta, liikuntakasvatusta, varhaiskasvatusta yleisesti sekä pienryhmätoimintaa varhaiskasvatuksessa. Olemme rakentaneet tietoperustamme aiheeseen liittyvän ammattikirjallisuuden avulla sekä myös lakien ja internet-julkaisujen pohjalta.
Opinnäytetyömme oli toteutuksen suhteen kokonaisuutena onnistunut. Lapset osallistuivat aktiivisesti suunnitteluun ja toteutukseen, mikä loi yhteisöllisyyttä lapsien välille. Tätä tulosta tukivat lapsilta ja henkilökunnalta saadut palautteet sekä myös meidän oma itsearviointimme. Toteutustamme voisi kehittää jatkossa niin, että sitä kokeiltaisiin pienemmissä lapsiryhmissä ja että lasten kanssa pidettävien suunnittelukokousten toteuttamiselle olisi selkeämpi runko.