Markkinointiviestinnän vaikutus intialaisen matkailijan ostopäätösprosessiin
Laustie, Jenny (2017)
Laustie, Jenny
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119316
Tiivistelmä
Intia on maailman nopeimmin kehittyvä sekä suurin talousalue. Talouskasvun ansioista yhä useammalla intialaisella on varaa matkustaa ulkomaille ja intialaisten matkailijoiden määrän on ennustettu kasvavan 50 miljoonaan vuoteen 2020 mennessä. Suomeen saapuneiden intialaisten matkailijoiden määrä on kolminkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Intian merkitys tärkeänä matkailun lähtömaana on reippaassa kasvussa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja selvittää markkinointiviestinnän vaikutusta intialaisen matkailijoiden ostopäätökseen. Tarkoitus oli tutkia markkinointisykliä, jo olemassa olevia sekä potentiaalisia jakelukanavia sekä selvittää mitkä asiat ovat merkityksellisiä markkinoidessa Suomea intialaisille matkailijoille. Työ tehtiin toimeksiantona Toolbox Travel
marketing & consulting yritykselle.
Tutkimus toteutettiin verkossa täytettävänä kyselynä, joka lähetettiin sähköpostitse 93:lle intialaiselle matkatoimistolle. Kysely lähetettiin liittyen vuoden 2018 Helsingin matkamessujen yhteydessä ulkomaalaisille matkanjärjestäjille järjestettäviä tutustumismatkoja. Kyselyyn vastattiin yhteensä viisi kertaa vastausprosentilla 5,3%. Alhaisen vastausprosentin vuoksi tuloksia täydennettiin kolmella asiantutijahaastattelulla. Tavoitteena oli saada tuloksia, joiden avulla pystymme ymmärtämään intialaisten matkailijoiden ostokäyttäytymisen
takana olevia syitä osataksemme ohjata markkinointiviestintäämme niin, että se tukee Intiasta Suomeen suuntautuvia matkailumarkkinoita.
Tutkimuksen perusteella markkinointiviestintä tulisi yhä suunnata ammattilaisille, eli intialaisille matkatoimistoille sekä matkanjärjestäjille mm. järjestämällä tutustumismatkoja sekä workshopeja. Intialaiset ovat ostopäätöksissään hyvinkin impulsiivisia ja matkan suunnittelu aloitetaan 1-3 kuukautta ennen matkan ajankohtaa. Tämä on huomioitava viedessä Suomen matkailutuotteita Intian markkinoille.
Sosiaalisilla sekä kulttuurisilla tekijöillä, kuten omanlaisen ruuan saatavuus sekä tuttavien suositteluilla, on suuri vaikutus intialaisen matkailijan ostopäätökseen. Suomea markkinoidessa matkailukohteena tulisi painottaa nähtävyyksiä, luontoa, ostosmahdollisuuksia sekä talvi- ja kesäaktiviteetteja. Bollywoodin merkitys on Intian matkailumarkkinoilla hyvin suuri ja sieltä Suomeen kohdistuvat matkailijavirrat kasvaisivat hyvin suurella todennäköisyydellä, jos Suomi olisi mukana suositussa Bollywood-tuotannossa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja selvittää markkinointiviestinnän vaikutusta intialaisen matkailijoiden ostopäätökseen. Tarkoitus oli tutkia markkinointisykliä, jo olemassa olevia sekä potentiaalisia jakelukanavia sekä selvittää mitkä asiat ovat merkityksellisiä markkinoidessa Suomea intialaisille matkailijoille. Työ tehtiin toimeksiantona Toolbox Travel
marketing & consulting yritykselle.
Tutkimus toteutettiin verkossa täytettävänä kyselynä, joka lähetettiin sähköpostitse 93:lle intialaiselle matkatoimistolle. Kysely lähetettiin liittyen vuoden 2018 Helsingin matkamessujen yhteydessä ulkomaalaisille matkanjärjestäjille järjestettäviä tutustumismatkoja. Kyselyyn vastattiin yhteensä viisi kertaa vastausprosentilla 5,3%. Alhaisen vastausprosentin vuoksi tuloksia täydennettiin kolmella asiantutijahaastattelulla. Tavoitteena oli saada tuloksia, joiden avulla pystymme ymmärtämään intialaisten matkailijoiden ostokäyttäytymisen
takana olevia syitä osataksemme ohjata markkinointiviestintäämme niin, että se tukee Intiasta Suomeen suuntautuvia matkailumarkkinoita.
Tutkimuksen perusteella markkinointiviestintä tulisi yhä suunnata ammattilaisille, eli intialaisille matkatoimistoille sekä matkanjärjestäjille mm. järjestämällä tutustumismatkoja sekä workshopeja. Intialaiset ovat ostopäätöksissään hyvinkin impulsiivisia ja matkan suunnittelu aloitetaan 1-3 kuukautta ennen matkan ajankohtaa. Tämä on huomioitava viedessä Suomen matkailutuotteita Intian markkinoille.
Sosiaalisilla sekä kulttuurisilla tekijöillä, kuten omanlaisen ruuan saatavuus sekä tuttavien suositteluilla, on suuri vaikutus intialaisen matkailijan ostopäätökseen. Suomea markkinoidessa matkailukohteena tulisi painottaa nähtävyyksiä, luontoa, ostosmahdollisuuksia sekä talvi- ja kesäaktiviteetteja. Bollywoodin merkitys on Intian matkailumarkkinoilla hyvin suuri ja sieltä Suomeen kohdistuvat matkailijavirrat kasvaisivat hyvin suurella todennäköisyydellä, jos Suomi olisi mukana suositussa Bollywood-tuotannossa.