Lasten kokemuksia lounaasta ja lounastilanteista päiväkodissa
Nio, Inka (2017)
Nio, Inka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119309
Tiivistelmä
Monet alle kouluikäiset lapset viettävät ison osan valveillaoloajastaan varhaiskasvatuksessa ja syövät suurimman osan päivän aterioista päiväkodissa. Varhaiskasvatuksen ruoka ja ruokailutilanteet ovat siis oleellisia osia lasten ruokailutottumusten kehittymisessä. Merkittäviä asioita suotuisten ruokailutottumusten kehittymisessä ovat miellyttävä ruokailutilanne, lasten osallisuus sekä koettu ilo ruoasta ja ruokailuhetkestä. Lapsuuden ruokailutottumukset ja -kokemukset heijastuvat myös aikuisuuteen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lasten kokemuksia Savitaipaleen kunnan varhaiskasvatuksessa tarjottavasta lounaasta sekä ruokailutilanteiden viihtyvyydestä ja ruokarauhan saamisesta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää lasten kokemuksia osallisuudesta lounastilanteissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen henkilöstölle ja ruokapalvelupäällikölle palveluiden kehittämistä varten.
Lasten kokemuksia kartoitettiin teemahaastattelun ja havainnoinnin avulla. Tutkimusaineistoa kerättiin kolmena peräkkäisenä päivänä. Ensimmäisenä päivänä haastatteluun osallistui seitsemän lasta, toisena yhdeksän ja kolmantena seitsemän.
Tulokset osoittavat, että lapset ovat varsin tyytyväisiä lounaan makuun sekä terveellisyyteen. Ruokarauhan saaminen jakoi eniten lasten mielipiteitä ja esimerkiksi samana päivänä osa lapsista koki ruokailutilanteen ”meluisaksi” ja osa taas rauhalliseksi. Lasten vastauksista kävi ilmi, että ruokarauhaan vaikutti eniten melu tai äänenvoimakkuus. Osallisuus koettiin pääasiassa riittäväksi, mutta lapset olisivat halunneet itse vaikuttaa istumapaikanvalintaan tai syntymäpäiväsankarin etuoikeuksiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lasten kokemuksia Savitaipaleen kunnan varhaiskasvatuksessa tarjottavasta lounaasta sekä ruokailutilanteiden viihtyvyydestä ja ruokarauhan saamisesta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää lasten kokemuksia osallisuudesta lounastilanteissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen henkilöstölle ja ruokapalvelupäällikölle palveluiden kehittämistä varten.
Lasten kokemuksia kartoitettiin teemahaastattelun ja havainnoinnin avulla. Tutkimusaineistoa kerättiin kolmena peräkkäisenä päivänä. Ensimmäisenä päivänä haastatteluun osallistui seitsemän lasta, toisena yhdeksän ja kolmantena seitsemän.
Tulokset osoittavat, että lapset ovat varsin tyytyväisiä lounaan makuun sekä terveellisyyteen. Ruokarauhan saaminen jakoi eniten lasten mielipiteitä ja esimerkiksi samana päivänä osa lapsista koki ruokailutilanteen ”meluisaksi” ja osa taas rauhalliseksi. Lasten vastauksista kävi ilmi, että ruokarauhaan vaikutti eniten melu tai äänenvoimakkuus. Osallisuus koettiin pääasiassa riittäväksi, mutta lapset olisivat halunneet itse vaikuttaa istumapaikanvalintaan tai syntymäpäiväsankarin etuoikeuksiin.