Ravintolan kehittäminen : case: Ravintola X
Kuula, Sarianna (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119277
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia kehittämisehdotuksia Tampereen keskustassa sijaitsevaan ravintolaan. Ravintolaan on tulossa laajoja, fyysisiä muutoksia vuoden 2018 alussa, mikä mahdollistaa laajempienkin kehittämistoimenpiteiden tekemisen. Tutkimusmenetelminä käytettiin asiakaskyselyä ja työntekijöiden kanssa ideointiriihtä. Asiakkailta haluttiin saada tietoa palvelusta, hintatasosta, ruokalistan luettavuudesta, tuotteista sekä palveluympäristöstä. Ideointiriihen avulla haluttiin saada ideoita uusiin tuot-teisiin, nykyisiin toimintatapoihin ja tuleviin, muutoksien jälkeisiin toimintatapoihin. Teoriaosuudessa käsitellään erilaisia kehittämisprosesseja ja kehittämismenetelmiä sekä erilaisia markkinoinnin kilpailukeinoja, joiden pohjalta asiakaskysely rakennettiin.
Kyselyn vastauksissa korostettiin erityisesti ravintolan laadukasta palvelua, hyvää hinta-laatusuhdetta sekä tunnelmallista ympäristöä. Kyselyssä nousi esiin toiveet monipuolisemmasta salaattipohjasta sekä laajemmasta kahvila- ja juomatuotevalikoimasta. Ruokalistaan toivottiin selkeyttä ja asiakaspaikkojen sijoitteluun väljyyttä. Ideointiriihessä toistui osa asiakaskyselyssä olleista ehdotuksista sekä syntyi uusia ideoita, joilla helpottaa työntekijöiden työtä sekä asiakkaiden tyytyväisyyttä ja toimimista ravintolassa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että asiat ovat ravintolassa hyvin. Toteuttamalla laaditut kehitysehdotukset, asiakkaiden tyytyväisyyttä ja työntekijöiden työn tekoa voidaan parantaa. Salaattipohja kannattaa uudistaa ja ruokalista kirjoittaa kokonaan alusta, selkeäksi ja sijoittelultaan loogiseksi. Erityisruokavalioille sopivia vaihtoehtoja tulee lisätä valikoimaan, sekä juoma- ja kahvilatuotteiden valikoimaa monipuolistaa. Työstä saatuja tuloksia voi hyödyntää tuotekehityksessä sekä uusien tilojen suunnittelussa.
Kyselyn vastauksissa korostettiin erityisesti ravintolan laadukasta palvelua, hyvää hinta-laatusuhdetta sekä tunnelmallista ympäristöä. Kyselyssä nousi esiin toiveet monipuolisemmasta salaattipohjasta sekä laajemmasta kahvila- ja juomatuotevalikoimasta. Ruokalistaan toivottiin selkeyttä ja asiakaspaikkojen sijoitteluun väljyyttä. Ideointiriihessä toistui osa asiakaskyselyssä olleista ehdotuksista sekä syntyi uusia ideoita, joilla helpottaa työntekijöiden työtä sekä asiakkaiden tyytyväisyyttä ja toimimista ravintolassa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että asiat ovat ravintolassa hyvin. Toteuttamalla laaditut kehitysehdotukset, asiakkaiden tyytyväisyyttä ja työntekijöiden työn tekoa voidaan parantaa. Salaattipohja kannattaa uudistaa ja ruokalista kirjoittaa kokonaan alusta, selkeäksi ja sijoittelultaan loogiseksi. Erityisruokavalioille sopivia vaihtoehtoja tulee lisätä valikoimaan, sekä juoma- ja kahvilatuotteiden valikoimaa monipuolistaa. Työstä saatuja tuloksia voi hyödyntää tuotekehityksessä sekä uusien tilojen suunnittelussa.