Porvoon Ohjaamon tunnettuuden nostaminen sosiaalisen median kanavissa
Väisänen, Anniina; Anttila, Emilia (2017)
Väisänen, Anniina
Anttila, Emilia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119253
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen, vetoketjumallilla toteutettu opinnäytetyö alkoi tekijöiden yhteisestä kiinnostuksesta sosiaalisen median markkinointiin. Tekijät saivat huhtikuussa 2017 tiedon mahdollisesta toimeksiannosta Porvoon Ohjaamolta. Toimeksiannon selvetessä lopullinen opinnäytetyön aihe, Porvoon Ohjaamon tunnettuuden kasvattaminen sosiaalisen median avulla, syntyi. Työlle muodostui kaksi päätavoitetta: Porvoon Ohjaamon tunnettuuden li-sääminen, sekä nuorten kiinnostuksen herättäminen Ohjaamon palveluiden löytämiseksi. Pyrimme löytämään Ohjaamon toimintaa tukevia keinoja lisätä näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Tämä tapahtui toimeksiantajan toimintaan perehtymällä, ja vertailemalla muiden Ohjaamojen toimintaa sosiaalisessa mediassa.
Tekijät käyttivät työn tukena markkinoinnin suunnittelutyökalua, Sostac-mallia, joka läpi leikkaa koko opinnäytetyön. Sostac antaa mahdollisuuden hyötyä paremmin digitaalisesta markkinoinnista, sillä sosiaalisen median avulla asiakkaista saadaan irti enemmän näke-mystä siitä, mitä he toivovat tuotteelta tai palvelulta.
Projekti eteni nopealla aikataululla ja valmistui joulukuussa 2017. Ohjaamon sosiaalisen median markkinoinnin työstäminen on monella tapaa auttanut ymmärtämään kokonaisku-van haasteita ja tulevaisuutta ajatellen tekijät ymmärtävät nyt paremmin strategisten tavoit-teiden ja taktisten toimenpiteiden tärkeyttä. Täytyy tietää mitä tekee ja miksi. Työn tulokset eivät olleet massiivisia, sillä näin lyhyessä ajassa on haaste nostaa sosiaalisen median kan-nattavuutta, kun pohjaa työlle ei ollut olemassa. Tekijät eivät asettaneet konkreettisia nume-raalisia tuloksia työlleen, koska lopputulosta oli vaikea arvioida. Tavoitteena kuitenkin oli seuraajamäärien nostaminen ja sitouttaminen.
Tekijät ovat toiminnallaan luoneet pohjan Porvoon Ohjaamon sosiaalisen median kanavien potentiaaliselle kasvulle, mikäli tehtyjä muutoksia pidetään yllä myös tulevaisuudessa. Aktiivinen läsnäolo sosiaalisessa mediassa mahdollistaa Porvoon Ohjaamon näkyvyyden leviämisen.
Tekijät käyttivät työn tukena markkinoinnin suunnittelutyökalua, Sostac-mallia, joka läpi leikkaa koko opinnäytetyön. Sostac antaa mahdollisuuden hyötyä paremmin digitaalisesta markkinoinnista, sillä sosiaalisen median avulla asiakkaista saadaan irti enemmän näke-mystä siitä, mitä he toivovat tuotteelta tai palvelulta.
Projekti eteni nopealla aikataululla ja valmistui joulukuussa 2017. Ohjaamon sosiaalisen median markkinoinnin työstäminen on monella tapaa auttanut ymmärtämään kokonaisku-van haasteita ja tulevaisuutta ajatellen tekijät ymmärtävät nyt paremmin strategisten tavoit-teiden ja taktisten toimenpiteiden tärkeyttä. Täytyy tietää mitä tekee ja miksi. Työn tulokset eivät olleet massiivisia, sillä näin lyhyessä ajassa on haaste nostaa sosiaalisen median kan-nattavuutta, kun pohjaa työlle ei ollut olemassa. Tekijät eivät asettaneet konkreettisia nume-raalisia tuloksia työlleen, koska lopputulosta oli vaikea arvioida. Tavoitteena kuitenkin oli seuraajamäärien nostaminen ja sitouttaminen.
Tekijät ovat toiminnallaan luoneet pohjan Porvoon Ohjaamon sosiaalisen median kanavien potentiaaliselle kasvulle, mikäli tehtyjä muutoksia pidetään yllä myös tulevaisuudessa. Aktiivinen läsnäolo sosiaalisessa mediassa mahdollistaa Porvoon Ohjaamon näkyvyyden leviämisen.