Digitaalisen mainonnan uudet ohjeistukset ja niiden käyttöönotto Alma Mediassa
Porma, Ilari (2017)
Porma, Ilari
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119194
Tiivistelmä
IAB, eli Interactive Advertising Bureau, on järjestö, joka ylläpitää digitaalisen mainonnan yhteisiä
standardeja.
IAB on julkaissut syksyllä 2017 uudet ohjeistukset digitaaliseen mainontaan.
Opinnäytetyössäni selvitän, mitä uusien ohjeistusten käyttöönotto Alma Median verkkomainonnassa
julkaisijan näkökulmasta vaatii. Työssäni käyn läpi Alma Median eri verkkopalveluiden
mainosratkaisut ja erilaiset mainosmuodot sekä mitä teknisiä muutoksia ne vaativat
vastatakseen uusia ohjeistuksia. Selvitystyössäni käytän IABn tarjoamia dokumentteja ohjeistuksista.
Työni tuloksena on määrittely, joka kertoo, minkälaisia muutoksia mainontaan liittyviin ratkaisuihin
on tehtävä, jotta mainonta on uusien ohjeistusten mukaista. Menetelmänä on käydä
läpi uudet ohjeistukset ja peilata näitä nykyisiin mainonnan ratkaisuihin. Selvitystyö tehdään,
jotta mainonta Alma Mediassa pysyy myös jatkossa standardien mukaisena, eivätkä palveluiden
loppukäyttäjät siirry käyttämään mainonnanesto-ohjelmistoja häiritsevän mainonnan
vuoksi.
standardeja.
IAB on julkaissut syksyllä 2017 uudet ohjeistukset digitaaliseen mainontaan.
Opinnäytetyössäni selvitän, mitä uusien ohjeistusten käyttöönotto Alma Median verkkomainonnassa
julkaisijan näkökulmasta vaatii. Työssäni käyn läpi Alma Median eri verkkopalveluiden
mainosratkaisut ja erilaiset mainosmuodot sekä mitä teknisiä muutoksia ne vaativat
vastatakseen uusia ohjeistuksia. Selvitystyössäni käytän IABn tarjoamia dokumentteja ohjeistuksista.
Työni tuloksena on määrittely, joka kertoo, minkälaisia muutoksia mainontaan liittyviin ratkaisuihin
on tehtävä, jotta mainonta on uusien ohjeistusten mukaista. Menetelmänä on käydä
läpi uudet ohjeistukset ja peilata näitä nykyisiin mainonnan ratkaisuihin. Selvitystyö tehdään,
jotta mainonta Alma Mediassa pysyy myös jatkossa standardien mukaisena, eivätkä palveluiden
loppukäyttäjät siirry käyttämään mainonnanesto-ohjelmistoja häiritsevän mainonnan
vuoksi.