Miten saadaan tytöt mukaan Turun Tyttöjen Talon® toimintaan? : Maahanmuuttajataustaiset perheet tyttöjen osallistumisen mahdollistajina
Mäkilähde, Venla (2017)
Mäkilähde, Venla
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019153
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja selvittää, mitkä asiat vaikuttavat siihen, mahdollistavatko maahanmuuttajataustaiset vanhemmat tyttären osallistumisen vapaa-ajan toimintaan. Kulttuurisensitiivistä nuorisotyötä sekä maahanmuuttajataustaisten tyttöjen vapaa-aikaa ja perheiden merkitystä käsittelevä kirjallisuus muodosti pohjan kehittämistyölle. Tavoitteena oli tuottaa tietoa monikulttuurisen Varissuon alueen 5.–6.-luokkalaisten tyttöjen vapaa-ajan vietosta sekä selvittää, miten vanhempien suhtautuminen vaikuttaa siihen, osallistuvatko tytöt toimintaan. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin Turun Tyttöjen Talon® mainetta Varissuolla.
Opinnäytetyön tilaaja oli Auralan Nuoret ry:n Turun Tyttöjen Talo®, joka perustettiin vuonna 2007 ja jonka toimipisteet sijaitsevat nykyään Turun ydinkeskustassa ja Varissuolla. Kehittämistyön toimintaympäristönä oli Turun Tyttöjen Talo® Varissuolla, joka tarjoaa 10–16-vuotiaille tytöille maksutonta ja ohjattua vapaa-ajan toimintaa. Toimintaan pyritään aktiivisesti tavoittamaan niitä tyttöjä, jotka viettävät kaiken vapaa-aikansa kotona. Nuorisotyössä vallitsee myös yleisesti huoli maahanmuuttajataustaisten tyttöjen osallistumattomuudesta vapaa-ajan toimintaan.
Kehittämistyössä käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullisena tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja määrällisenä menetelmänä osallistavaa kyselyhetkeä. Osallistumisen edellytyksiä ja vanhempien mielipiteitä selvitettiin tyttöjen kautta. Varissuon toimipisteen kävijöille pidettiin teemahaastatteluja keväällä 2017. Lisäksi nuorisotyöllistä näkökulmaa haettiin haastattelemalla monikulttuurisen nuorisotyön ammattilaisia syksyllä 2017. Syksyllä toteutettiin myös toiminnallinen kyselyhetki seitsemälletoista Varissuon koulun 5.–6.-luokkalaiselle tytölle.
Aineiston pohjalta selvisi, että harva Varissuolla asuvista tytöistä harrastaa mitään ohjatusti. Toisaalta moni tytöistä harrastaa jotain itsekseen. Vanhempien tavoittaminen on tärkeää, jotta tytöt saadaan mukaan toimintaan. Maahanmuuttajataustaisissa perheissä vapaa-aikaa ja harrastuksia ei nähdä välttämättä niin tärkeinä kuin suomalaisessa yhteiskunnassa on perinteisesti nähty. Tyttöjen mukaan osalle vanhemmista on tärkeää, että toiminnassa on mukana vain tyttöjä ja että sen lomassa opitaan uusia hyödyllisiä asioita. On tästäkin syystä tärkeää, että perheillä on oikeaa tietoa tarjottavan toiminnan luonteesta.
Kehittämistyön tulos on suunnitelma siitä, miten maahanmuuttajataustaisia tyttöjä voidaan saada toimintaan mukaan. Suunnitelma on tehtävälistan muodossa. Siinä kerrotaan, minkälaista toimintaa tulisi tarjota ja millä tavalla tulisi viestiä, jotta vanhemmat saisivat oikeaa tietoa toiminnasta ja tytöt pääsisivät osallistumaan siihen. Lisäksi listassa eritellään erilaisia tapoja, joilla voitaisiin tavoittaa vanhempia ja tyttöjä. Tehtävälista on tarkoitettu Turun Tyttöjen Talon® Varissuon toimipisteen kehittämiseen. Sitä voivat hyödyntää muutkin alan toimijat, jotka haluavat kehittää käytäntöjään ja saada lisää maahanmuuttajataustaisia tyttöjä mukaan toimintaan.
Opinnäytetyön tilaaja oli Auralan Nuoret ry:n Turun Tyttöjen Talo®, joka perustettiin vuonna 2007 ja jonka toimipisteet sijaitsevat nykyään Turun ydinkeskustassa ja Varissuolla. Kehittämistyön toimintaympäristönä oli Turun Tyttöjen Talo® Varissuolla, joka tarjoaa 10–16-vuotiaille tytöille maksutonta ja ohjattua vapaa-ajan toimintaa. Toimintaan pyritään aktiivisesti tavoittamaan niitä tyttöjä, jotka viettävät kaiken vapaa-aikansa kotona. Nuorisotyössä vallitsee myös yleisesti huoli maahanmuuttajataustaisten tyttöjen osallistumattomuudesta vapaa-ajan toimintaan.
Kehittämistyössä käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullisena tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja määrällisenä menetelmänä osallistavaa kyselyhetkeä. Osallistumisen edellytyksiä ja vanhempien mielipiteitä selvitettiin tyttöjen kautta. Varissuon toimipisteen kävijöille pidettiin teemahaastatteluja keväällä 2017. Lisäksi nuorisotyöllistä näkökulmaa haettiin haastattelemalla monikulttuurisen nuorisotyön ammattilaisia syksyllä 2017. Syksyllä toteutettiin myös toiminnallinen kyselyhetki seitsemälletoista Varissuon koulun 5.–6.-luokkalaiselle tytölle.
Aineiston pohjalta selvisi, että harva Varissuolla asuvista tytöistä harrastaa mitään ohjatusti. Toisaalta moni tytöistä harrastaa jotain itsekseen. Vanhempien tavoittaminen on tärkeää, jotta tytöt saadaan mukaan toimintaan. Maahanmuuttajataustaisissa perheissä vapaa-aikaa ja harrastuksia ei nähdä välttämättä niin tärkeinä kuin suomalaisessa yhteiskunnassa on perinteisesti nähty. Tyttöjen mukaan osalle vanhemmista on tärkeää, että toiminnassa on mukana vain tyttöjä ja että sen lomassa opitaan uusia hyödyllisiä asioita. On tästäkin syystä tärkeää, että perheillä on oikeaa tietoa tarjottavan toiminnan luonteesta.
Kehittämistyön tulos on suunnitelma siitä, miten maahanmuuttajataustaisia tyttöjä voidaan saada toimintaan mukaan. Suunnitelma on tehtävälistan muodossa. Siinä kerrotaan, minkälaista toimintaa tulisi tarjota ja millä tavalla tulisi viestiä, jotta vanhemmat saisivat oikeaa tietoa toiminnasta ja tytöt pääsisivät osallistumaan siihen. Lisäksi listassa eritellään erilaisia tapoja, joilla voitaisiin tavoittaa vanhempia ja tyttöjä. Tehtävälista on tarkoitettu Turun Tyttöjen Talon® Varissuon toimipisteen kehittämiseen. Sitä voivat hyödyntää muutkin alan toimijat, jotka haluavat kehittää käytäntöjään ja saada lisää maahanmuuttajataustaisia tyttöjä mukaan toimintaan.