"Iloisempaan liikkumiseen" liikunnanopetuksen uusi opetussuunnitelma : Arjen työkaluja uuden opetussuunnitelman oppilasarviointiin
Kunnala, Oona (2017)
Kunnala, Oona
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019106
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kirjallinen mallinnus liikunnanopettajalle liikunnanopetuksen uuden opetussuunnitelman oppilasarvioinnista. Opinnäytetyön tavoitteena on ollut tuottaa liikunnanopettajalle selkeä ”arjen työkalu”, jota hän voi hyödyntää omassa työssään.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka sisältää teoreettisen viitekehyksen ja sen pohjalta kootun mallinnuksen liikunnanopetuksen uuden opetussuunnitelman oppilasarvioinnista. Teoreettisessa viitekehyksessä on kaksi isompaa otsikkoa; liikuntapedagogiikka ja opetussuunnitelma. Liikuntapedagogiikka pitää sisällään käsitteet liikuntakasvatus, koululiikunta, liikunnanopettajuus. Opetussuunnitelmaotsikon alla käsitellään yleisesti opetussuunnitelmaa, liikunnanopetuksen opetussuunnitelmaa ja liikunnanopetuksen uuden opetussuunnitelman oppilasarviointia. Tuotososuudessa fokus on oppilasarvioinnissa.
Tuotoksena syntyi mallinnus liikunnanopetuksen uuden opetussuunnitelman oppilasarvioinnista. Tuotoksesta selviää mitä asioita liikunnanopettaja arvioi ja millä menetelmillä se tehdään. Tuotos selkeyttää liikunnanopettajalle uuden opetussuunnitelman myötä tulleita muutoksia, ja näin ollen helpottaa hänen työtään. Siitä nimitys ”arjen työkalu”. Tässä työssä on käytetty kolmea tutkimuskysymystä. Mitä muutoksia uusi opetussuunnitelma tuo liikunnanopetukseen? Miten liikunnanopetuksen arviointi muuttuu uuden opetussuunnitelman myötä? Mitä liikunnanopettaja arvioi ja miten? Työn tuloksena saadaan vastaukset näihin kysymyksiin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka sisältää teoreettisen viitekehyksen ja sen pohjalta kootun mallinnuksen liikunnanopetuksen uuden opetussuunnitelman oppilasarvioinnista. Teoreettisessa viitekehyksessä on kaksi isompaa otsikkoa; liikuntapedagogiikka ja opetussuunnitelma. Liikuntapedagogiikka pitää sisällään käsitteet liikuntakasvatus, koululiikunta, liikunnanopettajuus. Opetussuunnitelmaotsikon alla käsitellään yleisesti opetussuunnitelmaa, liikunnanopetuksen opetussuunnitelmaa ja liikunnanopetuksen uuden opetussuunnitelman oppilasarviointia. Tuotososuudessa fokus on oppilasarvioinnissa.
Tuotoksena syntyi mallinnus liikunnanopetuksen uuden opetussuunnitelman oppilasarvioinnista. Tuotoksesta selviää mitä asioita liikunnanopettaja arvioi ja millä menetelmillä se tehdään. Tuotos selkeyttää liikunnanopettajalle uuden opetussuunnitelman myötä tulleita muutoksia, ja näin ollen helpottaa hänen työtään. Siitä nimitys ”arjen työkalu”. Tässä työssä on käytetty kolmea tutkimuskysymystä. Mitä muutoksia uusi opetussuunnitelma tuo liikunnanopetukseen? Miten liikunnanopetuksen arviointi muuttuu uuden opetussuunnitelman myötä? Mitä liikunnanopettaja arvioi ja miten? Työn tuloksena saadaan vastaukset näihin kysymyksiin.