Työn imua toiminnan keinoin opiskelussa ja työelämässä
Kulmala, Tiia; Lindeman, Carina; Syrjälä, Emmi (2017)
Kulmala, Tiia
Lindeman, Carina
Syrjälä, Emmi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019033
Tiivistelmä
Opiskelukyky on opiskelijan työkykyä, jolloin työhyvinvointiteoriaa voidaan soveltaa opiskeluhyvinvointiin. Opinnäytetyössä on käytetty positiiviseen psykologiaan perustuvaa työhyvinvointiteoriaa, työn imua, joka tarkastelee työhyvinvointia tarmokkuuden, omistautumisen ja uppoutumisen käsitteiden avulla. Toimintaterapian näkökulmasta toiminta on ihmisen perustarve eli se on oleellisesti hyvinvointiin vaikuttava tekijä. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää valmistuvien opiskelijoiden kokemaa työn imua, siihen vaikuttavia tekijöitä sekä oman toiminnan tarjoamia vaikutusmahdollisuuksia työn imun ylläpitämiseksi ja vahvistamiseksi.
Tämän opinnäytetyön toteutus tehtiin laadullisena ryhmähaastatteluna, joka tehtiin puolistrukturoidun haastattelurungon pohjalta. Haastatteluun osallistui 11 Turun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan valmistuvaa opiskelijaa. Haastattelun tulokset analysoitiin aineisto- ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tuloksien perusteella haastatellut opiskelijat kokevat jonkin verran työn imua opinnoissaan sekä pystyvät omalla toiminnallaan vaikuttamaan hyvinvointiinsa erityisesti itsestä huolehtimisen ja vapaa-ajan osalta. Työn imuun vaikuttaa myös opiskeluorganisaatioon liittyvät asiat, joihin opiskelijoilla on vain vähän vaikutusmahdollisuuksia.
Opinnäytetyö on osa Valmiina työelämään -hanketta, jonka tarkoituksena on kehittää työn imuun perustuva työhyvinvoinnin opintokokonaisuus. Hanke saa opinnäytetyön teorian ja tuloksien pohjalta uutta näkökulmaa toiminnan merkityksestä hyvinvointiin.
Tämän opinnäytetyön toteutus tehtiin laadullisena ryhmähaastatteluna, joka tehtiin puolistrukturoidun haastattelurungon pohjalta. Haastatteluun osallistui 11 Turun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan valmistuvaa opiskelijaa. Haastattelun tulokset analysoitiin aineisto- ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tuloksien perusteella haastatellut opiskelijat kokevat jonkin verran työn imua opinnoissaan sekä pystyvät omalla toiminnallaan vaikuttamaan hyvinvointiinsa erityisesti itsestä huolehtimisen ja vapaa-ajan osalta. Työn imuun vaikuttaa myös opiskeluorganisaatioon liittyvät asiat, joihin opiskelijoilla on vain vähän vaikutusmahdollisuuksia.
Opinnäytetyö on osa Valmiina työelämään -hanketta, jonka tarkoituksena on kehittää työn imuun perustuva työhyvinvoinnin opintokokonaisuus. Hanke saa opinnäytetyön teorian ja tuloksien pohjalta uutta näkökulmaa toiminnan merkityksestä hyvinvointiin.