Sunnuntaikuntoilijasta huippukuntoilijaksi – Liikuntakeskus Voiton valmennuspalvelujen tuotteista-minen ja markkinointi
Törmälehto, Mikko (2017)
Törmälehto, Mikko
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019014
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen toimeksiantajana toimi työnantajani Liikuntakeskus Voitto. Kehittämishanke syntyi tarpeesta kehittää Liikuntakeskus Voiton valmennuspalveluiden markkinointia ja tuotteistusta. Kehittämishankkeen tavoitteena oli tuottaa Liikuntakeskus Voiton valmennuksiin markkinointisuunnitelma sekä kehittää markkinoinnissa käytettäviä materiaaleja. Toisena tavoitteena oli tuottaa valmennusmanuaali, joka on tarkoitettu vain Liikuntakeskus Voiton työntekijöiden käyttöön.
Kehittämishanke käynnistyi hankkeen ideoinnilla ja suunnittelulla syksyllä 2016. Toteutus sisälsi runsaasti markkinointi- ja tuotteistusmateriaalin lukemista ja tutkimista, itsenäistä tiedon etsintää sekä ideointipalavereja muun työryhmän kanssa. Varsinainen toteutusvaihe ajoittui keväästä 2017 syksyyn 2017. Hanke eteni yhteistyössä mainostoimisto Entrance Median kanssa. Kyseessä on kehittämishanke, jossa käytetään toimintatutkimuksen periaatteita. Toimintatutkimuksen mukaisesti hankkeen vetäjä osallistui sekä toimintaan että havainnointiin ja samalla myös toiminnan arviointiin.
Tämän kehittämishankkeen tuloksina syntyi Liikuntakeskus Voiton valmennusmanuaali ja runsaasti markkinointimateriaaleja. Lisäksi syntyi tiivis yhteistyö mainostoimisto Entrance Median kanssa. Valmennusmanuaali on tarkoitettu vain Liikuntakeskus Voiton työntekijöiden käyttöön. Manuaali kuvaa valmennuksen palvelupolun eri vaiheet ja toimii Liikuntakeskus Voiton valmentajille muistikirjana ja ohjenuorana. Markkinointimateriaaleista tärkeimpinä tuotoksina syntyi valmennusten esittelyvideo, jota hyödynnetään markkinoinnissa sosiaalisen median puolella. Lisäksi syntyi valmennusmainoksia, roll-up, tuote-esitteet, uudistetut nettisivut sekä uudistettu uutiskirje, jota käytetään Liikuntakeskus Voiton sisäisessä markkinoinnissa.
Tuotteistus ja markkinointi lisäävät palvelun tunnettavuutta ja ammattimaista mielikuvaa palvelusta ja sitä kautta vaikuttaa suoraan myyntiin. Tämä kehittämishanke toi uuden ja aiempaa ammattimaisemman otteen markkinointiin.
Kehittämishanke käynnistyi hankkeen ideoinnilla ja suunnittelulla syksyllä 2016. Toteutus sisälsi runsaasti markkinointi- ja tuotteistusmateriaalin lukemista ja tutkimista, itsenäistä tiedon etsintää sekä ideointipalavereja muun työryhmän kanssa. Varsinainen toteutusvaihe ajoittui keväästä 2017 syksyyn 2017. Hanke eteni yhteistyössä mainostoimisto Entrance Median kanssa. Kyseessä on kehittämishanke, jossa käytetään toimintatutkimuksen periaatteita. Toimintatutkimuksen mukaisesti hankkeen vetäjä osallistui sekä toimintaan että havainnointiin ja samalla myös toiminnan arviointiin.
Tämän kehittämishankkeen tuloksina syntyi Liikuntakeskus Voiton valmennusmanuaali ja runsaasti markkinointimateriaaleja. Lisäksi syntyi tiivis yhteistyö mainostoimisto Entrance Median kanssa. Valmennusmanuaali on tarkoitettu vain Liikuntakeskus Voiton työntekijöiden käyttöön. Manuaali kuvaa valmennuksen palvelupolun eri vaiheet ja toimii Liikuntakeskus Voiton valmentajille muistikirjana ja ohjenuorana. Markkinointimateriaaleista tärkeimpinä tuotoksina syntyi valmennusten esittelyvideo, jota hyödynnetään markkinoinnissa sosiaalisen median puolella. Lisäksi syntyi valmennusmainoksia, roll-up, tuote-esitteet, uudistetut nettisivut sekä uudistettu uutiskirje, jota käytetään Liikuntakeskus Voiton sisäisessä markkinoinnissa.
Tuotteistus ja markkinointi lisäävät palvelun tunnettavuutta ja ammattimaista mielikuvaa palvelusta ja sitä kautta vaikuttaa suoraan myyntiin. Tämä kehittämishanke toi uuden ja aiempaa ammattimaisemman otteen markkinointiin.