Pelin opettaminen jääkiekossa : Valmennuksen työkalu pelin opettamiseen 14-20 -vuotiaille
Kaikkonen, Tommi (2017)
Kaikkonen, Tommi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018987
Tiivistelmä
Kehitystyön tavoitteena oli luoda jääkiekon pelinopettamisen työkalu Rauman Lukon val-mennuspäällikön käytettäväksi, seuran valmentajien kehittämiseen C2 - A-junioritasolle. Tavoitteena oli, että tuotoksena syntyy kirjallinen manuaali sekä videomateriaalia. Kehitystyön pääpaino oli jääkiekon pelipaikkakohtaisten pelitilanneroolien mukaisten lainalaisuuksien avaamisessa sekä niiden havainnollistamisessa opetusvideoin.
Kehitystyön ensimmäisessä vaiheessa suunniteltiin työn kokonaisuutta, mitä se tulee pitä-mään sisällään. Vaiheen isona työnä oli kirjata ylös jääkiekon pelin lainalaisuudet, jokaiselta kentän osa-alueelta pelipaikkakohtaisesti. Tämä vaihe toteutettiin keskustellen eri asiantunti-joiden kesken. Ensimmäiseen vaiheeseen kuului myös manuaalin tekeminen seuran valmennuspäällikön toiveiden mukaisesti. Tämä vaihe toteutettiin keskustellen ja olemassa ole-vaa kirjallisuutta hyödyntäen. Toinen vaihe piti sisällään Lukon A-junioreiden pelien kuvaa-misen videomateriaalia varten. Kolmantena ja työläimpänä vaiheena oli videomateriaalien analysointi sekä valinnat varsinaiseen opetusmateriaaliin. Valintojen jälkeen videomateriaali editoitiin käyttötarkoitukseen sopiviksi. Neljäntenä ja viimeisenä vaiheena oli vuorossa ma-nuaalin ja videoiden viimeistely. Kaikki vaiheet toteutettiin tiiviissä yhteistyössä seuran valmennuspäällikön kanssa.
Työn tuloksena syntyi Rauman Lukon valmennuspäällikön käyttöön ”pelin opettamisen -opas”, manuaali. Kirjallinen manuaali sisältää tietoa jääkiekon pelin opettamiseen liittyvistä asioista, joita Rauman Lukon valmentajan tulee tietää. Pääpaino manuaalin sisällössä on pelin lainalaisuuksissa, pelipaikkakohtaisten pelitilanneroolien näkökulmasta. Tämän lisäksi valmennuspäälliköllä on käytössään videopankki, sisältäen 21 opetusvideota pelin lainalai-suuksista kentän eri osa-alueilta.
Tulevaisuudessa valmennuspäällikkö käyttää materiaalia valmentajien kanssa tehtävän työn tukena. Materiaalin avulla hän pystyy havainnoimaan pelin opetuksesta haluamiaan asioita. Luotu materiaali soveltuu sellaisenaan käytettäväksi myös suoraan pelaajien ja joukkueiden kanssa.
Kehitystyön ensimmäisessä vaiheessa suunniteltiin työn kokonaisuutta, mitä se tulee pitä-mään sisällään. Vaiheen isona työnä oli kirjata ylös jääkiekon pelin lainalaisuudet, jokaiselta kentän osa-alueelta pelipaikkakohtaisesti. Tämä vaihe toteutettiin keskustellen eri asiantunti-joiden kesken. Ensimmäiseen vaiheeseen kuului myös manuaalin tekeminen seuran valmennuspäällikön toiveiden mukaisesti. Tämä vaihe toteutettiin keskustellen ja olemassa ole-vaa kirjallisuutta hyödyntäen. Toinen vaihe piti sisällään Lukon A-junioreiden pelien kuvaa-misen videomateriaalia varten. Kolmantena ja työläimpänä vaiheena oli videomateriaalien analysointi sekä valinnat varsinaiseen opetusmateriaaliin. Valintojen jälkeen videomateriaali editoitiin käyttötarkoitukseen sopiviksi. Neljäntenä ja viimeisenä vaiheena oli vuorossa ma-nuaalin ja videoiden viimeistely. Kaikki vaiheet toteutettiin tiiviissä yhteistyössä seuran valmennuspäällikön kanssa.
Työn tuloksena syntyi Rauman Lukon valmennuspäällikön käyttöön ”pelin opettamisen -opas”, manuaali. Kirjallinen manuaali sisältää tietoa jääkiekon pelin opettamiseen liittyvistä asioista, joita Rauman Lukon valmentajan tulee tietää. Pääpaino manuaalin sisällössä on pelin lainalaisuuksissa, pelipaikkakohtaisten pelitilanneroolien näkökulmasta. Tämän lisäksi valmennuspäälliköllä on käytössään videopankki, sisältäen 21 opetusvideota pelin lainalai-suuksista kentän eri osa-alueilta.
Tulevaisuudessa valmennuspäällikkö käyttää materiaalia valmentajien kanssa tehtävän työn tukena. Materiaalin avulla hän pystyy havainnoimaan pelin opetuksesta haluamiaan asioita. Luotu materiaali soveltuu sellaisenaan käytettäväksi myös suoraan pelaajien ja joukkueiden kanssa.