Lisä- ja ristiinmyynnin ohjeistus myynnin tueksi Case VMP Varamiespalvelu
Mikkola, Pauliina (2017)
Mikkola, Pauliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918933
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää toimeksiantajayritys VMP Varamiespalvelun yritysasiakaspuolen lisä- ja ristiinmyyntiä. VMP Varamiespalvelu on yksi Suomen johtavista henkilöstöpalvelualan yrityksistä ja se toimii franchising periaatteella yli 35 paikkakunnalla Suomen sisällä. Henkilöstöpalveluala on kovassa kasvussa ja työelämän isojen muutosten takia sen roolin nähdään vielä nousevan tulevaisuudessa.
Työn tutkimusongelma on selvittää miten lisä- ja ristiinmyynti toteutetaan oikein. Lisä- ja ristiinmyynti ovat kaksi vähiten kalleinta ja tehokkainta keinoa joita yritys voi käyttää myyntinsä kasvattamiseen. Oikein toteutettuna lisä- ja ristiinmyynti myös parantavat asiakastyytyväisyyttä ja näin myös vähentävät asiakasvaihtuvuutta. Huonosti toteutettuna myyntiyritys voi kuitenkin tuottaa yritykselle turhia kustannuksia ja heikentää asiakassuhdetta.
Tutkimustapana työssä on toiminnallinen opinnäytetyö. Tutkimuksen teoriaosassa pyritään ymmärtämään lisä- ja ristiinmyyntiä ilmiönä sekä kartoittamaan miten nämä tulee käytännössä toteuttaa onnistuakseen. Opinnäytetyön produktiona on tuotos yritysasiakkaalle suunnatun lisä- ja ristiinmyyntitapahtuman päätöksen tueksi. Produktio keskittyy yksittäiseen lisä- ja ristiinmyynnin tapahtumaan, ja sen tavoitteena on toimia myyjän tukena tällaisen myyntitapahtuman kartoittamisessa. Opinnäytetyössä aihetta käsitellään vain myynnin näkökulmasta. Työssä huomioidaan kuitenkin tilaajayrityksen tavoite pitkäkestoisten asiakassuhteiden luomiseen ja ylläpitämisen.
Työn tutkimusongelma on selvittää miten lisä- ja ristiinmyynti toteutetaan oikein. Lisä- ja ristiinmyynti ovat kaksi vähiten kalleinta ja tehokkainta keinoa joita yritys voi käyttää myyntinsä kasvattamiseen. Oikein toteutettuna lisä- ja ristiinmyynti myös parantavat asiakastyytyväisyyttä ja näin myös vähentävät asiakasvaihtuvuutta. Huonosti toteutettuna myyntiyritys voi kuitenkin tuottaa yritykselle turhia kustannuksia ja heikentää asiakassuhdetta.
Tutkimustapana työssä on toiminnallinen opinnäytetyö. Tutkimuksen teoriaosassa pyritään ymmärtämään lisä- ja ristiinmyyntiä ilmiönä sekä kartoittamaan miten nämä tulee käytännössä toteuttaa onnistuakseen. Opinnäytetyön produktiona on tuotos yritysasiakkaalle suunnatun lisä- ja ristiinmyyntitapahtuman päätöksen tueksi. Produktio keskittyy yksittäiseen lisä- ja ristiinmyynnin tapahtumaan, ja sen tavoitteena on toimia myyjän tukena tällaisen myyntitapahtuman kartoittamisessa. Opinnäytetyössä aihetta käsitellään vain myynnin näkökulmasta. Työssä huomioidaan kuitenkin tilaajayrityksen tavoite pitkäkestoisten asiakassuhteiden luomiseen ja ylläpitämisen.