Hiljentymistuokio varhaiskasvatuksessa
Seppinen, Pyry (2017)
Seppinen, Pyry
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918924
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda hiljentymistuokio varhaiskasvatuksen toimintaympäristöön ja tutkia miten luotu hiljentymistuokio soveltuu varhaiskasvatuksen työntekijöiden käyttöön. Samalla kartoitettiin hiljentymisen, rauhoittumisen ja rentoutumisen roolia tämän päivän varhaiskasvatuksessa. Hiljentymistuokion ohje rakennettiin opinnäytetyöhön kerättyyn teoriaan perustuen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, jonka sisältämä tutkimus on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimusaineiston keruussa käytettiin kyselylomaketta. Tutkimukseen osallistuneet päiväkodin työntekijät kokeilivat hiljentymistuokiota päiväkodissa. Avoimessa kyselyssä oli kaksi osiota, joista ensimmäisen osion kysymykset kartoittivat työntekijöiden ennakkotietoja opinnäytetyön teemoista ja niiden roolia varhaiskasvatuksessa. Jälkimmäisen osion kysymyksiin vastattiin hiljentymistuokion kokeilukertojen jälkeen ja niiden avulla selvitettiin hiljentymistuokion soveltuvuutta varhaiskasvatukseen.
Tutkimukseen osallistui kolme varhaiskasvatuksen työntekijää kahdesta eri päiväkodista. Hiljentymistuokio koettiin positiivisena kokeiluna niin lasten kuin aikuisten puolelta ja sen teemat varhaiskasvatuksen kentällä tärkeinä asioina. Vastauksissa lasten hengittämiseen keskittyminen koettiin hiljentymistuokiossa haasteellisena osiona. Tutkimuksen perusteella rentoutuminen ja rauhoittuminen näkyvät varhaiskasvatuksen arjessa ja keinoja kiireen, melun ja stressin vähentämiseen löytyy. Hiljentymistuokio vaatii tutkimuksen perusteella kehittämistä menetelmänä, mutta sen käyttö hiljentymisen runkona on jo mahdollista.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, jonka sisältämä tutkimus on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimusaineiston keruussa käytettiin kyselylomaketta. Tutkimukseen osallistuneet päiväkodin työntekijät kokeilivat hiljentymistuokiota päiväkodissa. Avoimessa kyselyssä oli kaksi osiota, joista ensimmäisen osion kysymykset kartoittivat työntekijöiden ennakkotietoja opinnäytetyön teemoista ja niiden roolia varhaiskasvatuksessa. Jälkimmäisen osion kysymyksiin vastattiin hiljentymistuokion kokeilukertojen jälkeen ja niiden avulla selvitettiin hiljentymistuokion soveltuvuutta varhaiskasvatukseen.
Tutkimukseen osallistui kolme varhaiskasvatuksen työntekijää kahdesta eri päiväkodista. Hiljentymistuokio koettiin positiivisena kokeiluna niin lasten kuin aikuisten puolelta ja sen teemat varhaiskasvatuksen kentällä tärkeinä asioina. Vastauksissa lasten hengittämiseen keskittyminen koettiin hiljentymistuokiossa haasteellisena osiona. Tutkimuksen perusteella rentoutuminen ja rauhoittuminen näkyvät varhaiskasvatuksen arjessa ja keinoja kiireen, melun ja stressin vähentämiseen löytyy. Hiljentymistuokio vaatii tutkimuksen perusteella kehittämistä menetelmänä, mutta sen käyttö hiljentymisen runkona on jo mahdollista.