Facebook-kampanja myynnin edistäjänä automerkille
Suojalehto, Pyry (2017)
Suojalehto, Pyry
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918912
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa premium-automerkille markkinointikampanja Facebookissa. Automerkin maahantuoja oli ulkoistanut yrityksen sosiaalisen median tuotannon alkuvuodesta 2017. Kampanjan päätavoite oli saada koeajovarauksia merkin uudelle mallille, joka tuli markkinoille. Koeajovarausten lisäksi työssä tarkasteltiin muita mainonnan mittareita, kuten tavoittavuutta, linkin klikkausten määrää ja hintaa sekä Facebook-sivun tykkääjien määrän kasvua.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyi digitaaliseen markkinointiin, Facebook-markkinointiin sekä Facebookin omiin ohjeistuksiin koskien kampanjan luomista. Aineistoina toimi myös automerkin toteuttama tutkimus nykyisistä asiakkaistaan. Isona osana kampanjan toteutusta oli kohderyhmien luonti. Koska automerkki oli premium-merkki, ei voitu olettaa, että kaikki suomalaiset kuuluisivat kohderyhmään. Kohdennuksessa korostui nykyisten asiakkaiden tuntemus ja keinot, jolla pystyttiin luomaan relevantteja kohderyhmiä ja näin kohentamaan mainontaa potentiaalisille uuden auton ostajille.
Kampanjan avulla saatiin koeajovarauksia ja pystyttiin vaikuttamaan merkin Facebook-tilin tykkääjien kasvuun positiivisesti. Tuloksia tarkasteltiin mainos- ja kohderyhmäkohtaisesti ja näin ollen saatiin tietoa siitä, mikä oli toiminut ja mikä ei.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä pohdittiin kampanjan onnistumista, kehityskohteita sekä Facebookin jatkoa osana digitaalisen markkinoinnin strategiaa. Kampanja antoi jatkoa ajatellen tärkeää informaatiota koskien mainonnan muotoja ja kohdennuksia.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyi digitaaliseen markkinointiin, Facebook-markkinointiin sekä Facebookin omiin ohjeistuksiin koskien kampanjan luomista. Aineistoina toimi myös automerkin toteuttama tutkimus nykyisistä asiakkaistaan. Isona osana kampanjan toteutusta oli kohderyhmien luonti. Koska automerkki oli premium-merkki, ei voitu olettaa, että kaikki suomalaiset kuuluisivat kohderyhmään. Kohdennuksessa korostui nykyisten asiakkaiden tuntemus ja keinot, jolla pystyttiin luomaan relevantteja kohderyhmiä ja näin kohentamaan mainontaa potentiaalisille uuden auton ostajille.
Kampanjan avulla saatiin koeajovarauksia ja pystyttiin vaikuttamaan merkin Facebook-tilin tykkääjien kasvuun positiivisesti. Tuloksia tarkasteltiin mainos- ja kohderyhmäkohtaisesti ja näin ollen saatiin tietoa siitä, mikä oli toiminut ja mikä ei.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä pohdittiin kampanjan onnistumista, kehityskohteita sekä Facebookin jatkoa osana digitaalisen markkinoinnin strategiaa. Kampanja antoi jatkoa ajatellen tärkeää informaatiota koskien mainonnan muotoja ja kohdennuksia.