Soitonopetusta yli sukupolvien : Ikäihmisten ja työikäisten instrumenttiopetus kanteleopettajan näkökulmasta
Valkama, Satu; Vesanen, Senni (2017)
Valkama, Satu
Vesanen, Senni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918908
Tiivistelmä
Suomessa instrumenttiopetus on keskittynyt lähinnä lapsiin ja nuoriin. Aikuisten instrumenttiopetus on lisääntynyt, mutta siihen liittyviä tutkimuksia on tehty suhteellisen vähän. Musiikkiharrastus aloitetaan tavallisesti jo lapsena ja yleinen käsitys on, ettei soittoharrastusta voi aloittaa aikuisena. Kuitenkin, nykyajan aikuiset ja eläkeläiset ovat entistä aktiivisempia harrastamaan ja kokemus osoittaa, että myös aikuisia ja ikäihmisiä kiinnostavat soittotunnit. Aikuisten soitonopettaminen ei ole kuitenkaan sama asia kuin lasten opetus.
Opinnäytetyön tehtävänä on antaa tietoa työ- ja ikäihmisten soitonopetuksesta sekä antaa vinkkejä opetukseen sekä oppilaiden että opettajien näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina sekä tuntihavainnointeina. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä neljää kanteleensoiton opettajaa, viittä työikäistä sekä kahdeksaa ikäihmistä kanteleensoiton harrastajaa. Haastattelut tehtiin pääosin kasvotusten, mutta myös puhelimitse. Vastauksia analysoitiin tyypittelyllä ja vertailemalla keskenään.
Haastatteluista kävi ilmi, että työikäiset kanteleensoiton harrastajat toivoivat opettajalta joustavuutta ja tilannetajua. Soitettavan ohjelmiston tulisi olla mielekästä ja motivoivaa, mutta myös sopivan haastavaa. Ikäihmisille soitonopiskelijoille tärkeintä soitonopetuksessa on soittamisen ilon kokeminen sekä sosiaalinen kanssakäyminen muiden soittajien kanssa. Soittoharrastuksen nähtiin piristävän arkea ja parantavan hyvinvointia.
Opettajat kokivat aikuisten oppilaiden opetuksen mielekkääksi ja monipuoliseksi työksi. Soitonopetus nähtiin tärkeänä asiana aikuisille ja opettajien mielestä aikuisille pitäisikin järjestää enemmän väyliä päästä soitonopetuksen pariin.
Opinnäytetyön tehtävänä on antaa tietoa työ- ja ikäihmisten soitonopetuksesta sekä antaa vinkkejä opetukseen sekä oppilaiden että opettajien näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina sekä tuntihavainnointeina. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä neljää kanteleensoiton opettajaa, viittä työikäistä sekä kahdeksaa ikäihmistä kanteleensoiton harrastajaa. Haastattelut tehtiin pääosin kasvotusten, mutta myös puhelimitse. Vastauksia analysoitiin tyypittelyllä ja vertailemalla keskenään.
Haastatteluista kävi ilmi, että työikäiset kanteleensoiton harrastajat toivoivat opettajalta joustavuutta ja tilannetajua. Soitettavan ohjelmiston tulisi olla mielekästä ja motivoivaa, mutta myös sopivan haastavaa. Ikäihmisille soitonopiskelijoille tärkeintä soitonopetuksessa on soittamisen ilon kokeminen sekä sosiaalinen kanssakäyminen muiden soittajien kanssa. Soittoharrastuksen nähtiin piristävän arkea ja parantavan hyvinvointia.
Opettajat kokivat aikuisten oppilaiden opetuksen mielekkääksi ja monipuoliseksi työksi. Soitonopetus nähtiin tärkeänä asiana aikuisille ja opettajien mielestä aikuisille pitäisikin järjestää enemmän väyliä päästä soitonopetuksen pariin.