Palvelumuotoilulla monikanavaista opinto-ohjausta. : Toimintaympäristönä Saimaan ammattiopisto Sampo
Saravirta, Pirjo (2017)
Saravirta, Pirjo
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918906
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan opinto-ohjausta palvelumuotoilun näkökulmasta. Toimintaympäristönä on Saimaan ammattiopisto Sampo. Sampo on toisen asteen oppilaitos, mikä toimii Lappeenrannan ja Imatran alueella. Työn tutkimuskysymyksenä on, miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää opinto-ohjauksessa. Työn päätavoitteena on palvelumuotoilun ja digitalisaation hyödyntäminen monikanavaisessa opinto-ohjauksessa. Työn tarkoituksena on perehtyä kirjallisuuden avulla opinto-ohjaukseen, palvelumuotoiluun ja digitalisaatioon, joista muodostetaan työn viitekehys.
Tutkimusmenetelminä käytettiin opiskelijat ja opinto-ohjaajat osallistavaa yhteiskehittämistä sekä kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusta. Määrällinen tutkimus tehtiin rajatulle opiskelijajoukolle keväällä 2017. Palvelumuotoilu oli vieras termi kaikille tutkimukseen osallistuneille, jolloin se määriteltiin tiedonkeruun alussa. Tutkimuslomake sisälsi kysymyksiä opiskelijan taustatiedoista, koulutuksesta, poissaoloista, opintojen etenemisestä ja tulevaisuuden näkymistä. Tutkimukseen osallistui kaikkiaan 123 opiskelijaa kolmelta eri koulutusalalta. Laadulliseen tutkimukseen osallistui viisi opinto-ohjaajaa Samposta. Heille toteutettiin puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tämän jälkeen opiskelijaryhmä pohti aivoriihessä digitalisaation mahdollisuuksia opinto-ohjauksessa opiskelijan näkökulmasta.
Opiskelijoille suunnatun kyselyn tulokset analysoitiin edellä mainittujen muuttujien osalta ja tulokset visualisoitiin. Näiden grafiikoiden perusteella luotiin kolme käyttäjäprofiilia. Opiskelijaryhmät kehittivät opinto-ohjauspolkua kullekin kolmelle käyttäjäprofiilille. He myös arvioivat digitalisaation mahdollisuuksia opinto-ohjauksen keinoista muodostuvissa palvelutuokioissa.
Työn tuloksissa esitellään palvelumuotoillut opinto-ohjauspolut ja arvolupauksen täyttyminen. Käyttäjäprofiileille määritellään tulevaisuuden skenaariot hyödyntäen opinto-ohjaajien haastattelujen tuloksia. Johtopäätöksenä tuloksista on, että palvelumuotoilu soveltuu hyvin opinto-ohjauksen kehittämiseen. Digitalisaation avulla opinto-ohjaajan aikaa voidaan allokoida rutiinitehtävistä haastavimpien käyttäjäprofiilien henkilökohtaiseen ohjaukseen. Pohdinta-osuudessa nostetaan esiin opiskelijalähtöisyys ja opiskelijan kohtaaminen. Lopuksi pohditaan jatkotutkimuksen aiheita ja palvelumuotoilun menetelmien hyödyntämistä oppilaitosympäristössä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin opiskelijat ja opinto-ohjaajat osallistavaa yhteiskehittämistä sekä kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusta. Määrällinen tutkimus tehtiin rajatulle opiskelijajoukolle keväällä 2017. Palvelumuotoilu oli vieras termi kaikille tutkimukseen osallistuneille, jolloin se määriteltiin tiedonkeruun alussa. Tutkimuslomake sisälsi kysymyksiä opiskelijan taustatiedoista, koulutuksesta, poissaoloista, opintojen etenemisestä ja tulevaisuuden näkymistä. Tutkimukseen osallistui kaikkiaan 123 opiskelijaa kolmelta eri koulutusalalta. Laadulliseen tutkimukseen osallistui viisi opinto-ohjaajaa Samposta. Heille toteutettiin puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tämän jälkeen opiskelijaryhmä pohti aivoriihessä digitalisaation mahdollisuuksia opinto-ohjauksessa opiskelijan näkökulmasta.
Opiskelijoille suunnatun kyselyn tulokset analysoitiin edellä mainittujen muuttujien osalta ja tulokset visualisoitiin. Näiden grafiikoiden perusteella luotiin kolme käyttäjäprofiilia. Opiskelijaryhmät kehittivät opinto-ohjauspolkua kullekin kolmelle käyttäjäprofiilille. He myös arvioivat digitalisaation mahdollisuuksia opinto-ohjauksen keinoista muodostuvissa palvelutuokioissa.
Työn tuloksissa esitellään palvelumuotoillut opinto-ohjauspolut ja arvolupauksen täyttyminen. Käyttäjäprofiileille määritellään tulevaisuuden skenaariot hyödyntäen opinto-ohjaajien haastattelujen tuloksia. Johtopäätöksenä tuloksista on, että palvelumuotoilu soveltuu hyvin opinto-ohjauksen kehittämiseen. Digitalisaation avulla opinto-ohjaajan aikaa voidaan allokoida rutiinitehtävistä haastavimpien käyttäjäprofiilien henkilökohtaiseen ohjaukseen. Pohdinta-osuudessa nostetaan esiin opiskelijalähtöisyys ja opiskelijan kohtaaminen. Lopuksi pohditaan jatkotutkimuksen aiheita ja palvelumuotoilun menetelmien hyödyntämistä oppilaitosympäristössä.