Hakukoneoptimoinnin kehittäminen : case: Helsingin KTK Oy
Räsänen, Simo (2017)
Räsänen, Simo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918893
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on hakukoneoptimoinnin kehittäminen toimeksiantajayrityksessä. Tavoitteena on selvittää toimintamalleja, joilla voidaan kehittää toimeksiantajayrityksen hakukoneoptimointia. Työn toimeksiantajana on kuljetus- ja logistiikkapalveluita toimittava Helsingin KTK Oy. Opinnäytetyössä kartoitetaan nykytilannetta ja etsitään yritykselle sopivia keinoja kehittää hakukoneoptimointia järjestelmällisesti tulevaisuutta varten. Tutkimus keskittyy hakukoneoptimoinnin perusteisiin, unohtamatta käyttäjäystävällisyyttä kaikessa tekemisessä. Idea ja tarve opinnäytetyölle syntyi yhdessä toimeksiantajan kanssa käydyn katsauksen avulla. Toimiessani harjoittelussa kyseisessä yrityksessä, sain aiheesta hyvää pohjaa opinnäytetyön taustaksi.
Tutkimuksen tuloksena saadaan aikaiseksi pohjaa ja ideoita toiminnan edistämiseksi, jotta yrityksen sivut näkyisivät entistä paremmin hakukoneiden tuloksissa ja siten kerryttäisi enemmän vierailijoita verkkosivuille. Mitä enemmän yrityksen kotisivuilla käy vierailijoita, sitä suuremmat mahdollisuudet on saada myös uusia asiakkaita. Opinnäytetyössä selvitetään kuinka tärkeää näkyvyys hakukoneissa on juuri Helsingin KTK:lle. Tutkimusmenetelminä käytettiin yrityksen omille Google Analytics -sivuille tulevan datan analysointia, hakukoneoptimoinnista tehtyjä tutkimuksia, benchmarkingia sekä asiantuntijahaastattelua. Teoriassa keskitytään yleisesti hakukoneoptimointiin ja sisällön merkitykseen verkkosivuilla.
Opinnäytetyön avulla selvitettiin menetelmät toimeksiantajayrityksen hakukoneoptimoinnin kehittämiseen ja sen avulla pyritään kasvattamaan uusasiakashankintaa. Kehitysehdotuksissa esitellään malli, jota seuraamalla voidaan suorittaa järjestelmällistä hakukoneoptimointia. Myös tärkeimpiä lukuja tulevaisuudessa seurattavaksi nostetaan tutkimuksen aikana esille. Kokonaisuudessaan projekti meni suunnitelmien mukaan ja tavoiteltuun lopputulokseen päästiin. Saatujen tutkimustulosten avulla pystytään esittämään toimeksiantajayritykselle hakukoneoptimoinnin tärkeys ja antamaan avaimet sen kehittämiseen. Osa kehitysehdotuksista on mahdollista laittaa heti käytäntöön ja osa vaatii pidempää tutkimista ja isompia taludellisia sekä strategisia päätöksiä. Opinnäytetyöstä voi hyötyä myös moni muu aiheesta kiinnostunut ja havainnollistavien esimerkkien avulla sitä on myös helppo peilata muiden yritysten toimintaan.
Tutkimuksen tuloksena saadaan aikaiseksi pohjaa ja ideoita toiminnan edistämiseksi, jotta yrityksen sivut näkyisivät entistä paremmin hakukoneiden tuloksissa ja siten kerryttäisi enemmän vierailijoita verkkosivuille. Mitä enemmän yrityksen kotisivuilla käy vierailijoita, sitä suuremmat mahdollisuudet on saada myös uusia asiakkaita. Opinnäytetyössä selvitetään kuinka tärkeää näkyvyys hakukoneissa on juuri Helsingin KTK:lle. Tutkimusmenetelminä käytettiin yrityksen omille Google Analytics -sivuille tulevan datan analysointia, hakukoneoptimoinnista tehtyjä tutkimuksia, benchmarkingia sekä asiantuntijahaastattelua. Teoriassa keskitytään yleisesti hakukoneoptimointiin ja sisällön merkitykseen verkkosivuilla.
Opinnäytetyön avulla selvitettiin menetelmät toimeksiantajayrityksen hakukoneoptimoinnin kehittämiseen ja sen avulla pyritään kasvattamaan uusasiakashankintaa. Kehitysehdotuksissa esitellään malli, jota seuraamalla voidaan suorittaa järjestelmällistä hakukoneoptimointia. Myös tärkeimpiä lukuja tulevaisuudessa seurattavaksi nostetaan tutkimuksen aikana esille. Kokonaisuudessaan projekti meni suunnitelmien mukaan ja tavoiteltuun lopputulokseen päästiin. Saatujen tutkimustulosten avulla pystytään esittämään toimeksiantajayritykselle hakukoneoptimoinnin tärkeys ja antamaan avaimet sen kehittämiseen. Osa kehitysehdotuksista on mahdollista laittaa heti käytäntöön ja osa vaatii pidempää tutkimista ja isompia taludellisia sekä strategisia päätöksiä. Opinnäytetyöstä voi hyötyä myös moni muu aiheesta kiinnostunut ja havainnollistavien esimerkkien avulla sitä on myös helppo peilata muiden yritysten toimintaan.