Löytöretki suomalaiseen toivoon -ohjelmasarjan konseptointi Yle Radio 1 -kanavalle
Kivelä, Satu (2017)
Kivelä, Satu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918871
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni tarkoituksena oli ideoida, konseptoida ja toteuttaa Löytöretki suomalaiseen toivoon -ohjelmasarja Yle Radio 1 -kanavalle. Ohjelmasarjan ideoinnin taustalla oli James-journalismi, joka pyrkii vastaamaan yleisön tarpeisiin.
Kehittämishankkeeni tavoitteenani oli selvittää miten megatrendejä ja trendiä voisi hyödyntää uuden radio-ohjelman ideoinnissa ja konseptoinnissa?
Löytöretki suomalaiseen toivoon -ohjelmasarjan ideoinnissa ja konseptoinnissa hyödynsin valitsemiani megatrendejä: terveyden korostumisen, yksilöllisen elämäntyylin, tarinallisuuden ja organisaatioiden verkottumista eli kumppanuutta. Hyödynsin myös aitouden trendiä.
Huomioin ohjelmasarjan ideoinnissa Yle Radio 1:n brändin ja kuuntelijatutkimuksen tulokset. Kerron uuden radio-ohjelman tekovaiheista, konseptista sekä visuaalisuuden ja sosiaalisen median merkityksestä radio-ohjelmasarjalle.
Valitsin kehittämishankkeeni lähestymistavaksi konstruktiivisen tutkimuksen, koska se sopi erityisen hyvin menetelmäksi juuri silloin, kun tarkoituksena oli luoda konkreettinen uusi tuote. Tässä tapauksessa uusi tuote oli radio-ohjelmasarja Yle Radio 1 -kanavalle.
Konstruktiivinen tutkimus mahdollisti myös monipuolisten menetelmien käytön kehittämishankkeeni yhteydessä. Käytin havainnointia, brainstormausta, haastattelua ja arviointia. Havainnoinnin avulla sain tietoa siitä millaisia artikkeleita ja juttuja hyvinvoinnista jo tehdään. Onko jotain teemoja ja näkökulmia, joista ei jostain syystä tehdä juttuja tai ohjelmia.
Brainstormasin Yle Radio 1:n vastaavan tuottajan Anna Simojoen kanssa ohjelmasarjan konseptista. Graafikko Tuuli Laukkasen kanssa brainstormasin ohjelmasarjan visuaalisuudesta ja sound designer Tapani Kuusniemen kanssa ohjelman tunnuksesta ja välikkeistä. Pitchaus korvasi konseptin testaamisen.
Haastattelin Yle Radio 1:n vastaavaa tuottajaa Anna Simojokea teemakuukausien historiasta ja Toivon heinäkuu -teemakuukauden tavoitteesta. Löytöretki suomalaiseen toivoon -ohjelmasarja oli osa Yle Radio 1:n teemakuukautta, Toivon heinäkuu, joka kuului kanavan ohjelmistossa 1.7-31.7.2017.
Kerron myös haastatteluiden tekemisestä ja editoinnista sekä yhteistyöstä kumppaneiden kanssa.
Arvioin konseptin toimivuutta palautteiden ja arviointikeskusteluiden avulla. Löytöretki suomalaiseen toivoon -ohjelmasarja sai positiivista palautetta kuuntelijoilta, Yle Radio 1:n vastaavalta tuottajalta Simojoelta, haastateltavilta ja kumppaneilta.
Megatrendejä ja trendejä kannattaa hyödyntää työkaluina uusien ohjelmasarjojen ideoinnissa ja konseptoinnissa yhdessä tulevaisuuden journalismin lajin, havainnoinnin ja luovan journalistisen ideointiprosessin kanssa. Ideoinnissa täytyy huomioida myös median brändi, johon uusi konsepti tai ohjelmasarja tehdään. Kehityshankkeeni voi auttaa toimittajia ja tuottajia uusien konseptien ideoimisessa ja kehittämisessä.
Kehittämishankkeeni tavoitteenani oli selvittää miten megatrendejä ja trendiä voisi hyödyntää uuden radio-ohjelman ideoinnissa ja konseptoinnissa?
Löytöretki suomalaiseen toivoon -ohjelmasarjan ideoinnissa ja konseptoinnissa hyödynsin valitsemiani megatrendejä: terveyden korostumisen, yksilöllisen elämäntyylin, tarinallisuuden ja organisaatioiden verkottumista eli kumppanuutta. Hyödynsin myös aitouden trendiä.
Huomioin ohjelmasarjan ideoinnissa Yle Radio 1:n brändin ja kuuntelijatutkimuksen tulokset. Kerron uuden radio-ohjelman tekovaiheista, konseptista sekä visuaalisuuden ja sosiaalisen median merkityksestä radio-ohjelmasarjalle.
Valitsin kehittämishankkeeni lähestymistavaksi konstruktiivisen tutkimuksen, koska se sopi erityisen hyvin menetelmäksi juuri silloin, kun tarkoituksena oli luoda konkreettinen uusi tuote. Tässä tapauksessa uusi tuote oli radio-ohjelmasarja Yle Radio 1 -kanavalle.
Konstruktiivinen tutkimus mahdollisti myös monipuolisten menetelmien käytön kehittämishankkeeni yhteydessä. Käytin havainnointia, brainstormausta, haastattelua ja arviointia. Havainnoinnin avulla sain tietoa siitä millaisia artikkeleita ja juttuja hyvinvoinnista jo tehdään. Onko jotain teemoja ja näkökulmia, joista ei jostain syystä tehdä juttuja tai ohjelmia.
Brainstormasin Yle Radio 1:n vastaavan tuottajan Anna Simojoen kanssa ohjelmasarjan konseptista. Graafikko Tuuli Laukkasen kanssa brainstormasin ohjelmasarjan visuaalisuudesta ja sound designer Tapani Kuusniemen kanssa ohjelman tunnuksesta ja välikkeistä. Pitchaus korvasi konseptin testaamisen.
Haastattelin Yle Radio 1:n vastaavaa tuottajaa Anna Simojokea teemakuukausien historiasta ja Toivon heinäkuu -teemakuukauden tavoitteesta. Löytöretki suomalaiseen toivoon -ohjelmasarja oli osa Yle Radio 1:n teemakuukautta, Toivon heinäkuu, joka kuului kanavan ohjelmistossa 1.7-31.7.2017.
Kerron myös haastatteluiden tekemisestä ja editoinnista sekä yhteistyöstä kumppaneiden kanssa.
Arvioin konseptin toimivuutta palautteiden ja arviointikeskusteluiden avulla. Löytöretki suomalaiseen toivoon -ohjelmasarja sai positiivista palautetta kuuntelijoilta, Yle Radio 1:n vastaavalta tuottajalta Simojoelta, haastateltavilta ja kumppaneilta.
Megatrendejä ja trendejä kannattaa hyödyntää työkaluina uusien ohjelmasarjojen ideoinnissa ja konseptoinnissa yhdessä tulevaisuuden journalismin lajin, havainnoinnin ja luovan journalistisen ideointiprosessin kanssa. Ideoinnissa täytyy huomioida myös median brändi, johon uusi konsepti tai ohjelmasarja tehdään. Kehityshankkeeni voi auttaa toimittajia ja tuottajia uusien konseptien ideoimisessa ja kehittämisessä.