Kasvatus-, sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kokemukset SomeBody®-menetelmän käytöstä lasten ja nuorten kanssa : Artikkeliopinnäytetyö
Virtanen, Jenna-Maria (2017)
Virtanen, Jenna-Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918812
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi, korostaen moniammatillisuutta sekä koulujen ja oppilaitosten roolia, Satakunnan ammattikorkeakoulussa on kehitetty SomeBody®-menetelmä 1.1.2015-31.10.2017. Menetelmän kehittämiseen on saatu hankerahoitusta terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen terveyden edistämisen määrärahoista. Tämä opinnäytetyö on tilaustyö SomeBody-hankkeelle, jonka tavoitteena oli analysoida ammattilaisilta kerätty haastatteluaineisto ja tarkoituksena oli tuottaa artikkeli ammattilaisten kokemuksista SomeBody-menetelmän käytöstä lasten ja nuorten kanssa. Artikkeli julkaistaan tiivistettynä hankkeen loppuraportissa 2017.
SomeBody-hankkeen avulla on haluttu luoda uusi menetelmä/työkalu niille sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaisille sekä alan opiskelijoille, jotka työskentelevät lasten ja nuorten kanssa. Lähtökohtana SomeBody®-menetelmässä on kehon ja mielen yhteys sekä sosiaalinen vuorovaikutus. Menetelmän tärkein tavoite on tukea lasten ja nuorten kehotietoisuutta, jonka vahvistuessa elämänlaatua voidaan parantaa. SomeBody-menetelmässä yhdistyvät luovasti psykofyysinen fysioterapia ja psykososiaalinen ohjaustyö. Menetelmää on pilotoitu Ulvilan ja Porin peruskouluissa ja 2. asteen ammatillisessa koulussa, Sataedussa, SAMKissa, DIAKissa sekä Lastenkoti Eemelissä. Kirjoittamani artikkelin tavoitteena on tuoda esiin tärkeimmät seikat kasvatus-, sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kokemuksista SomeBody®-menetelmän käytöstä tiivistetyssä muodossa.
Tulosten perusteella SomeBody-menetelmästä hyötyvät niin lapset ja nuoret kuin aikuisetkin. Kokemukset menetelmän käytöstä ovat positiivisia, mutta menetelmää voidaan kehittää vielä monilla tavoilla. Tulosten mukaan SomeBody-menetelmän tarve on tunnistettu ja keinoja sen juurruttamiseenkin on jo olemassa.
SomeBody-hankkeen avulla on haluttu luoda uusi menetelmä/työkalu niille sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaisille sekä alan opiskelijoille, jotka työskentelevät lasten ja nuorten kanssa. Lähtökohtana SomeBody®-menetelmässä on kehon ja mielen yhteys sekä sosiaalinen vuorovaikutus. Menetelmän tärkein tavoite on tukea lasten ja nuorten kehotietoisuutta, jonka vahvistuessa elämänlaatua voidaan parantaa. SomeBody-menetelmässä yhdistyvät luovasti psykofyysinen fysioterapia ja psykososiaalinen ohjaustyö. Menetelmää on pilotoitu Ulvilan ja Porin peruskouluissa ja 2. asteen ammatillisessa koulussa, Sataedussa, SAMKissa, DIAKissa sekä Lastenkoti Eemelissä. Kirjoittamani artikkelin tavoitteena on tuoda esiin tärkeimmät seikat kasvatus-, sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kokemuksista SomeBody®-menetelmän käytöstä tiivistetyssä muodossa.
Tulosten perusteella SomeBody-menetelmästä hyötyvät niin lapset ja nuoret kuin aikuisetkin. Kokemukset menetelmän käytöstä ovat positiivisia, mutta menetelmää voidaan kehittää vielä monilla tavoilla. Tulosten mukaan SomeBody-menetelmän tarve on tunnistettu ja keinoja sen juurruttamiseenkin on jo olemassa.