Vertaisohjaus ammatillisessa oppilaitoksessa : Hyvien käytäntöjen hyödyntäminen Koulutuskeskus Salpauksessa
Eerola, Maija (2017)
Eerola, Maija
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818690
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin vertaisohjauksen hyviä käytäntöjä ammatillisissa toisen asteen oppilaitoksissa. Työ tehtiin Koulutuskeskus Salpaukselle, joka on ammatillinen oppilaitos Päijät-Hämeessä. Opinnäytetyö on kehittämistietoa tuottava laadullinen tutkimus.
Opinnäytetyön teoriaperustan muodostavat yhteisöllisyys, osallisuus, ammatillinen koulutus sekä vertaisohjaus. Vertaisohjaus ilmenee ammatillisissa oppilaitoksissa pääosin tutortoimintana. Työssä kartoitettiin myös Salpauksen vertaisohjauksen nykytilaa.
Tutkittava ilmiö opinnäytteessä on vertaisohjaus ja ammatillinen koulutus on konteksti, jossa sitä tarkastellaan. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia hyviä käytäntöjä toisen asteen ammatillisen koulutuksen vertaisohjauksesta on löydettävissä ja miten havaitut hyvät käytännöt olisi mahdollista siirtää Salpauksessa toteutettavaan vertaisohjaukseen. Vuoden 2018 alusta voimaan astuva ammatillisen koulutuksen kokonaisuudistus eli reformi ja sen mukanaan tuomat muutokset näkyivät opinnäytetyön sisällöissä sekä tutkimustuloksissa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkkausta ja teemahaastattelua. Benchmarkkauskohteina oli neljä ammatillisen toisen asteen oppilaitosta, joissa on toimivaa vertaisohjausta eli tutortoimintaa. Aineisto analysoitiin teema-analyysin avulla.
Tutkimuksen mukaan tutortoiminnan onnistumisen edellytyksiä ovat toiminnan vastuuhenkilö, johdon tuki, opiskelijoiden saama koulutus sekä toiminnan opinnollistaminen. Opinnäytetyö tuloksineen antaa työkaluja vertaisohjauksen suunnittelun ja toteutuksen käynnistämiseen Salpauksessa.
Opinnäytetyön teoriaperustan muodostavat yhteisöllisyys, osallisuus, ammatillinen koulutus sekä vertaisohjaus. Vertaisohjaus ilmenee ammatillisissa oppilaitoksissa pääosin tutortoimintana. Työssä kartoitettiin myös Salpauksen vertaisohjauksen nykytilaa.
Tutkittava ilmiö opinnäytteessä on vertaisohjaus ja ammatillinen koulutus on konteksti, jossa sitä tarkastellaan. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia hyviä käytäntöjä toisen asteen ammatillisen koulutuksen vertaisohjauksesta on löydettävissä ja miten havaitut hyvät käytännöt olisi mahdollista siirtää Salpauksessa toteutettavaan vertaisohjaukseen. Vuoden 2018 alusta voimaan astuva ammatillisen koulutuksen kokonaisuudistus eli reformi ja sen mukanaan tuomat muutokset näkyivät opinnäytetyön sisällöissä sekä tutkimustuloksissa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkkausta ja teemahaastattelua. Benchmarkkauskohteina oli neljä ammatillisen toisen asteen oppilaitosta, joissa on toimivaa vertaisohjausta eli tutortoimintaa. Aineisto analysoitiin teema-analyysin avulla.
Tutkimuksen mukaan tutortoiminnan onnistumisen edellytyksiä ovat toiminnan vastuuhenkilö, johdon tuki, opiskelijoiden saama koulutus sekä toiminnan opinnollistaminen. Opinnäytetyö tuloksineen antaa työkaluja vertaisohjauksen suunnittelun ja toteutuksen käynnistämiseen Salpauksessa.