Saapuvien verkkolaskujen määrän lisääminen yrityksessä X
Hannuksela, Juuli (2017)
Hannuksela, Juuli
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818686
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona yritykselle X syksyllä 2017. Kysees-
sä on kvalitatiivinen tutkimus, joka pyrkii selvittämään keinoja nostaa saapuvien verkkolaskujen määrää kohdeyrityksessä. Yritys X pyrkii lisäämään vastaanotettavien verkkolaskujen määrää tehostaakseen ostolaskuprosessia ja näin ollen koko yrityksen toimintaa.
Tutkimus tehtiin ostoreskontran näkökulmasta, ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen tutkimus. Tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu sähköisestä taloushallinnosta, ostoreskontrasta ja verkkolaskutuksesta. Empiirisen osuuden tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluja, online-kyselyä ja opinnäytetyön tekijän omia havainnointeja. Haastateltavina toimivat yritys X:n kolme taloushallinnon työntekijää. Online-kysely lähetettiin joukolle toimittajia, joilta yritys X oli vastaanottanut lähikuukausina paperisia laskuja. Haastattelujen ja kyselyn tarkoituksena oli selvittää syitä miksi verkkolaskutukseen ei oltu vielä siirrytty, ja millä keinoin toimittajia saisi aktivoitua verkkolaskutuksen suhteen. Lisäksi opinnäytetyön tekijä perehtyi kahteen yritys X:n käyttämän taloushallinnon järjestelmän palveluun, joita yrityksellä ei vielä ollut käytössä.
Tuloksissa selvisi, että yritys X:n toimittajilla on liian vähän tai jopa virheellistä tietoa verkkolaskutuksesta. Toimittajien aktivoimista verkkolaskutukseen ei kannattaisi tehdä pakottamalla yritys X:n toimittajat lähettämään verkkolaskuja, sillä se ei olisi kohdeyrityksen toiminnalle kannattavaa. Saapuvien verkkolaskujen määrää tulisi pyrkiä kasvattamaan olemalla yhteydessä toimittajiin ja yritys X:n tilaajiin, ja hyödyntämällä yrityksen käyttämän järjestelmän tarjoamaa verkkoportaalia ja aktivointityökalua.
sä on kvalitatiivinen tutkimus, joka pyrkii selvittämään keinoja nostaa saapuvien verkkolaskujen määrää kohdeyrityksessä. Yritys X pyrkii lisäämään vastaanotettavien verkkolaskujen määrää tehostaakseen ostolaskuprosessia ja näin ollen koko yrityksen toimintaa.
Tutkimus tehtiin ostoreskontran näkökulmasta, ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen tutkimus. Tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu sähköisestä taloushallinnosta, ostoreskontrasta ja verkkolaskutuksesta. Empiirisen osuuden tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluja, online-kyselyä ja opinnäytetyön tekijän omia havainnointeja. Haastateltavina toimivat yritys X:n kolme taloushallinnon työntekijää. Online-kysely lähetettiin joukolle toimittajia, joilta yritys X oli vastaanottanut lähikuukausina paperisia laskuja. Haastattelujen ja kyselyn tarkoituksena oli selvittää syitä miksi verkkolaskutukseen ei oltu vielä siirrytty, ja millä keinoin toimittajia saisi aktivoitua verkkolaskutuksen suhteen. Lisäksi opinnäytetyön tekijä perehtyi kahteen yritys X:n käyttämän taloushallinnon järjestelmän palveluun, joita yrityksellä ei vielä ollut käytössä.
Tuloksissa selvisi, että yritys X:n toimittajilla on liian vähän tai jopa virheellistä tietoa verkkolaskutuksesta. Toimittajien aktivoimista verkkolaskutukseen ei kannattaisi tehdä pakottamalla yritys X:n toimittajat lähettämään verkkolaskuja, sillä se ei olisi kohdeyrityksen toiminnalle kannattavaa. Saapuvien verkkolaskujen määrää tulisi pyrkiä kasvattamaan olemalla yhteydessä toimittajiin ja yritys X:n tilaajiin, ja hyödyntämällä yrityksen käyttämän järjestelmän tarjoamaa verkkoportaalia ja aktivointityökalua.