Markkinointiviestinnän nykytila-analyysi : case: Mandy Fashion
Lohtari, Kaisa (2017)
Lohtari, Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818674
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli Mandy Fashion naistenvaateliikkeen markkinointiviestinnän kartoitus ja analyysi. Tutkimuksen kautta haettiin vastauksia kuinka hyvin nykyinen markkinointiviestintä tavoittaa asiakaskunnan ja riittävätkö nykyiset markkinointiviestintäkanavat. Samalla kartoitettiin markkinointiviestinnän sisällön kiinnostavuutta ja mahdollisia tarpeita sisällön kehittämiseen asiakkaiden näkökulmasta. Opinnäytetyössä keskityttiin sosiaalisen median kanaviin ja erityisesti Facebookiin. Tavoite oli tarkastella tämän hetken tilannetta ja tuottaa ajatuksia ja ehdotuksia tulevaisuuteen Mandy Fashionin markkinointiviestintään. Pitkällä tähtäimellä opinnäytetyön tavoite oli markkinointiviestinnän kehittäminen tuoden tulevaisuudessa lisää näkyvyyttä ja hyvää tulosta. Samalla oli tarkoitus vahvistaa brändiä ja asiakastyytyväisyyttä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti markkinointia ja markkinointiviestintää. Aiheeseen perehdyttiin enemmän sosiaalisen median ja erityisesti Facebookin kautta. Facebook on Mandy Fashionin pääviestintäkanava. Teoriaosuudessa otettiin huomioon tämän päivän digitalisaation tuomat muutokset ja trendit. Tutkimuksen aineistoa kerättiin asiakkailta, kilpailijoilta ja Mandy Fashionin omistajalta. Tutkimusmenetelminä käytettiin asiakaskyselyä, haastatteluja ja benchmarking-tutkimusta.
Asiakaskyselyn kautta saatiin kartoitettua Mandy Fashionin markkinointiviestinnän tämän hetken tilannetta. Kyselyn kautta saatiin hyvin vastauksia tutkimuskysymyksiin ja saatiin tuotettua ajatuksia ja ehdotuksia markkinointiviestintään tulevaisuudessa. Suuria muutoksen kohteita tutkimus ei tuonut esille, vaan se vahvisti ajatuksia nykyisen toiminnan toimivuuden suhteen. Pienempiä muutosehdotuksia ja ajatuksia tutkimus toi esille.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan Mandy Fashion voi luottavaisin mielin jatkaa markkinointiviestintäänsä hyväksi todetuissa kanavissa ja omaleimaisella otteella. Muutamia ehdotuksia ja muutoksia markkinointiviestintään harkitaan ja mahdollisesti toteutetaan niitä tulevaisuudessa. Markkinointiviestinnän kartoitus ylipäänsä oli hyvä tietojen keräämisen kannalta ja asiakkaiden ajatusten esille tulemisen vuoksi. Tutkimus antoi varmuutta jo oleville ajatuksille Mandy Fashionin markkinointiviestinnän onnistumisen suhteen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti markkinointia ja markkinointiviestintää. Aiheeseen perehdyttiin enemmän sosiaalisen median ja erityisesti Facebookin kautta. Facebook on Mandy Fashionin pääviestintäkanava. Teoriaosuudessa otettiin huomioon tämän päivän digitalisaation tuomat muutokset ja trendit. Tutkimuksen aineistoa kerättiin asiakkailta, kilpailijoilta ja Mandy Fashionin omistajalta. Tutkimusmenetelminä käytettiin asiakaskyselyä, haastatteluja ja benchmarking-tutkimusta.
Asiakaskyselyn kautta saatiin kartoitettua Mandy Fashionin markkinointiviestinnän tämän hetken tilannetta. Kyselyn kautta saatiin hyvin vastauksia tutkimuskysymyksiin ja saatiin tuotettua ajatuksia ja ehdotuksia markkinointiviestintään tulevaisuudessa. Suuria muutoksen kohteita tutkimus ei tuonut esille, vaan se vahvisti ajatuksia nykyisen toiminnan toimivuuden suhteen. Pienempiä muutosehdotuksia ja ajatuksia tutkimus toi esille.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan Mandy Fashion voi luottavaisin mielin jatkaa markkinointiviestintäänsä hyväksi todetuissa kanavissa ja omaleimaisella otteella. Muutamia ehdotuksia ja muutoksia markkinointiviestintään harkitaan ja mahdollisesti toteutetaan niitä tulevaisuudessa. Markkinointiviestinnän kartoitus ylipäänsä oli hyvä tietojen keräämisen kannalta ja asiakkaiden ajatusten esille tulemisen vuoksi. Tutkimus antoi varmuutta jo oleville ajatuksille Mandy Fashionin markkinointiviestinnän onnistumisen suhteen.