Real Book -nuotti haltuun : Materiaalia aloittelevalle jazz-pianistille
Leppänen, Juho (2017)
Leppänen, Juho
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818662
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Real Book -nuotin oppimiseen vaadittavia tietoja ja taitoja jazz-pianistin näkökulmasta, sekä koostaa jazz-pianon itseopiskeluun soveltuva materiaalipaketti. Teoriaosuus koostui jazz-pianon peruskäsitteiden määrittelystä sekä kahden aihekokonaisuuden - left hand voicingien ja bassolinjojen selittämisestä.
Taustateoria koostettiin useista jazz-pianonsoiton oppaista sekä tutkimuksista, joiden pohjalta muodostettiin käytännönläheisiä malleja jazzin harjoitteluun. Sointuteoria pohjautui lisäsäveliä sisältävien sointujen määrittelyyn, ja keskeisenä teemana oli äänenkuljetus, jota oikeaoppinen voicingien käyttö tukee. Bassolinjoja lähestyttiin asteikko- ja sointupohjaisesti sekä kromatiikkaa ja rytmejä hyödyntäen.
Teorian jälkeen tarkasteltiin Real Book -nuottia jazz-pianistin soiton lähteenä. Osiossa keskityttiin nuottikokoelman historiaan, nuotin sointu- ja rakennemerkintöihin sekä kerrottiin mahdollisista epäjohdonmukaisuuksista, joita kappaleiden muotoutuminen vuosikymmenien saatossa väistämättä tuottaa. Lopuksi tarkasteltiin jazz-pianistin keskeisimpiä toimen- kuvia, komppausta, soolopianoa ja soittoa osana jazz-kokoonpanoa.
Materiaalipakettiin koostettiin tiiviit ohjeet jazz-voicingien ja bassolinjojen muodostuksesta esimerkkeineen. Teoria liitettiin käytäntöön komppausharjoitusten muodossa, joissa keskityttiin luontevaan äänenkuljetukseen ja käsien rytmiseen yhteistoimintaan. Kappale-esimerkkien kautta esiteltiin erityylisiä komppausvaihtoehtoja riippuen temposta ja tahtilajista. Materiaalin lopuksi perehdyttiin soolopianoon, joka haastaa pianistia kappaleen kokonaisvaltaiseen hallintaan ja luovan muusikkouden kehittämiseen.
Taustateoria koostettiin useista jazz-pianonsoiton oppaista sekä tutkimuksista, joiden pohjalta muodostettiin käytännönläheisiä malleja jazzin harjoitteluun. Sointuteoria pohjautui lisäsäveliä sisältävien sointujen määrittelyyn, ja keskeisenä teemana oli äänenkuljetus, jota oikeaoppinen voicingien käyttö tukee. Bassolinjoja lähestyttiin asteikko- ja sointupohjaisesti sekä kromatiikkaa ja rytmejä hyödyntäen.
Teorian jälkeen tarkasteltiin Real Book -nuottia jazz-pianistin soiton lähteenä. Osiossa keskityttiin nuottikokoelman historiaan, nuotin sointu- ja rakennemerkintöihin sekä kerrottiin mahdollisista epäjohdonmukaisuuksista, joita kappaleiden muotoutuminen vuosikymmenien saatossa väistämättä tuottaa. Lopuksi tarkasteltiin jazz-pianistin keskeisimpiä toimen- kuvia, komppausta, soolopianoa ja soittoa osana jazz-kokoonpanoa.
Materiaalipakettiin koostettiin tiiviit ohjeet jazz-voicingien ja bassolinjojen muodostuksesta esimerkkeineen. Teoria liitettiin käytäntöön komppausharjoitusten muodossa, joissa keskityttiin luontevaan äänenkuljetukseen ja käsien rytmiseen yhteistoimintaan. Kappale-esimerkkien kautta esiteltiin erityylisiä komppausvaihtoehtoja riippuen temposta ja tahtilajista. Materiaalin lopuksi perehdyttiin soolopianoon, joka haastaa pianistia kappaleen kokonaisvaltaiseen hallintaan ja luovan muusikkouden kehittämiseen.