Sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjatun harjoittelun perehdytysmateriaalin sisällön analysointi sisätautipoliklinikalla
Kauppinen, Anne; Mäkinen, Jenni (2017)
Kauppinen, Anne
Mäkinen, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818630
Tiivistelmä
Terveydenhuollon toimintayksiköissä tapahtuva ohjattu harjoittelu on olennainen osa terveysalan koulutusta ja harjoittelu sisältyy opetussuunnitelmaan. Harjoittelun tarkoitus on perehdyttää opiskelija käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla sisätautipoliklinikoiden opiskelijoiden ohjattuun harjoitteluun käytettävän ja jo olemassa olevan perehdytysmateriaalin sisältö. Tavoitteena on kehittää sisätautipoliklinikoiden opiskelijoiden perehdytystä.
Aineisto kerättiin kahdelta Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriin kuuluvalta HYKS Sisätaudit ja kuntoutus -tulosyksikön yhteispoliklinikalta. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Sisällönanalyysissä saatujen tulosten mukaan sisätautien yhteispoliklinikoilla käytössä oleva perehdytysmateriaali luokiteltiin neljään aihealueeseen, jotka ovat opiskelijana yhteispoliklinikalla, yksikkötason perehdytys, organisaatiotason perehdytys sekä ammatillinen perehdytys. Opiskelijana yhteispoliklinikalla sisältää muun muassa harjoitteluun liittyvät yleisohjeet, opiskelijalle tarjolla olevat oppimis- ja harjoittelumahdollisuudet sekä opiskelijaan kohdistuvat vaatimukset. Yksikkötason perehdytys sisältää muun muassa henkilökuntarakenteen, sairaanhoitajan työnkuvan poliklinikalla sekä moniammatillisen yhteistyön. Organisaation perehdytys sisältää muun muassa organisaatiorakenteen, organisaation arvot sekä opetustoiminta HUS:ssa. Ammatillinen perehdytys pitää sisällään aseptisen toiminnan sekä näyttöön perustuvan tiedon eri lähteistä.
Jatkossa HUS:n sisäisen tietoverkon, Intranetin, sisältö tulee analysoida, jotta kaiken saatavilla olevan perehdytysmateriaalin sisältö olisi tiedossa. Kun perehdytysmateriaalista on selkeä käsitys, on siitä syytä tehdä selkeä ja tiivis opiskelijoille suunnattu materiaali. Perehdytysmateriaalin käyttöä voidaan tehostaa myös luomalla harjoittelua ohjaaville työntekijöille selkeä tarkistuslista opiskelijan kanssa läpikäytävästä perehdytysmateriaalista.
Aineisto kerättiin kahdelta Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriin kuuluvalta HYKS Sisätaudit ja kuntoutus -tulosyksikön yhteispoliklinikalta. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Sisällönanalyysissä saatujen tulosten mukaan sisätautien yhteispoliklinikoilla käytössä oleva perehdytysmateriaali luokiteltiin neljään aihealueeseen, jotka ovat opiskelijana yhteispoliklinikalla, yksikkötason perehdytys, organisaatiotason perehdytys sekä ammatillinen perehdytys. Opiskelijana yhteispoliklinikalla sisältää muun muassa harjoitteluun liittyvät yleisohjeet, opiskelijalle tarjolla olevat oppimis- ja harjoittelumahdollisuudet sekä opiskelijaan kohdistuvat vaatimukset. Yksikkötason perehdytys sisältää muun muassa henkilökuntarakenteen, sairaanhoitajan työnkuvan poliklinikalla sekä moniammatillisen yhteistyön. Organisaation perehdytys sisältää muun muassa organisaatiorakenteen, organisaation arvot sekä opetustoiminta HUS:ssa. Ammatillinen perehdytys pitää sisällään aseptisen toiminnan sekä näyttöön perustuvan tiedon eri lähteistä.
Jatkossa HUS:n sisäisen tietoverkon, Intranetin, sisältö tulee analysoida, jotta kaiken saatavilla olevan perehdytysmateriaalin sisältö olisi tiedossa. Kun perehdytysmateriaalista on selkeä käsitys, on siitä syytä tehdä selkeä ja tiivis opiskelijoille suunnattu materiaali. Perehdytysmateriaalin käyttöä voidaan tehostaa myös luomalla harjoittelua ohjaaville työntekijöille selkeä tarkistuslista opiskelijan kanssa läpikäytävästä perehdytysmateriaalista.