Mikä mietityttää, kahdeksasluokkalainen? : Juhani Ahon koulun kahdeksasluokkalaisten huolenaiheet kouluun ja kotiin liittyen sekä tietämys oppilashuollon palveluista.
Hanén, Minka; Pakarinen, Nana (2017)
Hanén, Minka
Pakarinen, Nana
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818521
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uutta ja ajankohtaista tietoa kahdeksasluokkaisia huolestuttavista asioista koulun ja kodin osa-alueilla. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää heidän tietämystään oppilashuollon palveluista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitä huolia kahdeksasluokkalaisilla on tänä päivänä kouluun ja kotiin liittyen sekä kuinka tietoisia he ovat oppilashuollon palveluista. Toimeksiantajana oli Iisalmen kaupungin Juhani Ahon koulu, joka oli kiinnostunut yhteistyöstä kanssamme. Tarve huolenaiheiden selvittämiseen oli toimeksiantajalähtöinen, sillä kohderyhmää ei ole aiemmin tutkittu. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui nuorten hyvinvoinnin sekä nuoruuden kehitysvaiheen ja oppilashuollon keskeisten käsitteiden ympärille. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena tekemällä Webropol-kysely, johon osallistui kolme Juhani Ahon koulun kahdeksasluokkaa.
Valtakunnallinen kouluterveyskysely antoi suuntaviivoja kyselyn sisältöön. Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset osoittivat uusina huolenaiheina koulumenestyksen ja ulkonäköpaineet. Kodin osalta uusina huolenaiheina selvisi perheenjäsenten päihteiden käyttö ja huoltajien keskinäiset välit. Oppilashuollon palveluiden kohdalla tuloksista kävi ilmi, että kahdeksasluokkalaiset kokivat saavansa riittävän nopeasti apua. Lisäksi osoitauttui, että he uskalsivat hakeutua palveluihin. Muut tutkimustulokset tukivat kouluterveyskyselyn tuloksia.
Opinnäytetyön avulla toimeksiantaja sai tietoa siitä, millaisia huolenaiheita kahdeksasluokkaisilla on nykypäivänä. Oppilashuollon toimijat saavat tietoa nuoria huolestuttavista aiheista kouluun ja kotiin liittyen. Jatkossa toimeksiantajalla on mahdollisuus hyödyntää tutkimustuloksia huomioimalla opinnäytetyössä esiin tulleet huolenaiheet koulun toimintaympäristössä. Lisäksi toimeksiantaja pystyy kohdentamaan ennaltaehkäisevää työtä esiin nousseisiin huolenaiheisiin. Tulevaisuudessa aihetta voisi tutkia laajemmin koko Ylä-Savon alueella suuremmalla otannalla. Aihetta voisi rajata tarkemmaksi hyödyntäen teemahaastatteluja, jotka mahdollistavat huolenaiheiden yksityiskohtaisemman tiedon.
Valtakunnallinen kouluterveyskysely antoi suuntaviivoja kyselyn sisältöön. Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset osoittivat uusina huolenaiheina koulumenestyksen ja ulkonäköpaineet. Kodin osalta uusina huolenaiheina selvisi perheenjäsenten päihteiden käyttö ja huoltajien keskinäiset välit. Oppilashuollon palveluiden kohdalla tuloksista kävi ilmi, että kahdeksasluokkalaiset kokivat saavansa riittävän nopeasti apua. Lisäksi osoitauttui, että he uskalsivat hakeutua palveluihin. Muut tutkimustulokset tukivat kouluterveyskyselyn tuloksia.
Opinnäytetyön avulla toimeksiantaja sai tietoa siitä, millaisia huolenaiheita kahdeksasluokkaisilla on nykypäivänä. Oppilashuollon toimijat saavat tietoa nuoria huolestuttavista aiheista kouluun ja kotiin liittyen. Jatkossa toimeksiantajalla on mahdollisuus hyödyntää tutkimustuloksia huomioimalla opinnäytetyössä esiin tulleet huolenaiheet koulun toimintaympäristössä. Lisäksi toimeksiantaja pystyy kohdentamaan ennaltaehkäisevää työtä esiin nousseisiin huolenaiheisiin. Tulevaisuudessa aihetta voisi tutkia laajemmin koko Ylä-Savon alueella suuremmalla otannalla. Aihetta voisi rajata tarkemmaksi hyödyntäen teemahaastatteluja, jotka mahdollistavat huolenaiheiden yksityiskohtaisemman tiedon.