Rintasyöpäpotilaan hoitopolku leikkauspäätöksen jälkeen : opetusvideo hoitotyön opiskelijoille
Koskinen, Jenny; Vendelin, Noora (2017)
Koskinen, Jenny
Vendelin, Noora
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818510
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa. Taustalla oli kirurgista hoitotyötä opettavien opettajien tarve saada uutta opetus-materiaalia kirurgisen potilaan hoitopolusta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa TAMKin keskivaiheen opiskelijoille opetusvideo kirurgisen potilaan hoitopolusta. Tarkemmaksi aiheeksi valikoitui rintasyöpää sairastavan potilaan hoitopolku. Työn tavoitteena oli lisätä TAMKin sairaanhoitajaopiskelijoiden tietämystä kirurgisen rintasyöpäpotilaan hoitopolun eri vaiheista, varsinkin sellaisille opiskelijoille, joilla ei ole ennestään tietämystä potilaan kirurgisesta hoitopolusta. Opinnäytetyön tehtävinä oli vastata kysymyksiin, millainen on kirurgisen rintasyöpäpotilaan hoitopolku sekä minkälainen on hyvä opetusvideo. Opinnäytetyön tuotoksena muodostui tiivis opetusvideo kirurgisen hoito-työn opiskelun tueksi.
Opinnäytetyössä sekä tuotoksessa käsiteltiin rintasyöpäpotilaan hoitopolkua. Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä Suomessa ja noin joka yhdeksäs suomalainen nainen sairastuu siihen. Rintasyöpää hoidetaan usein leikkauksella, joten hoitajana on tärkeää ymmärtää kirurgisen rintasyöpäpotilaan hoitopolun kulkua. Potilaan hoitopolun tunteminen takaa potilaalle sujuvan ja turvallisen hoidon. Lisäksi potilaan saaman ohjauksen leikkausta edeltävässä ja sen jälkeisessä vaiheessa on todettu edistävän nopeampaa toipumista. Varsinkin sairaanhoitajan antaman ohjauksen on huomattu olevan tärkeässä roolissa potilaan hoitopolun aikana.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat muodostuivat kirurgisesta rintasyöpäpotilaasta, hoitopolusta ja opetusvideosta. Tuotoksena syntynyt opetusvideo havainnollistaa kirurgi-sen potilaan hoitopolkua rintasyöpää sairastavan näkökulmasta. Videoiden on todettu ole-van erittäin tehokas apu opetusvälineenä ja oppimisessa. Erityisesti opetusmenetelmänä videosta hyötyvät opiskelijat, jotka oppivat sekä visuaalisesti että auditiivisesti. Tuotos antaa hyvää perustietoa hoitotyön opiskelijoille tulevia harjoitteluja sekä työelämää varten. Videota voi hyödyntää oppitunneilla sekä myös itseopiskelun tukena. Jatkotutkimuksena opinnäytetyölle voisi olla kartoitus kirurgisten potilaiden hoitopolun sujuvuudesta.
Opinnäytetyössä sekä tuotoksessa käsiteltiin rintasyöpäpotilaan hoitopolkua. Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä Suomessa ja noin joka yhdeksäs suomalainen nainen sairastuu siihen. Rintasyöpää hoidetaan usein leikkauksella, joten hoitajana on tärkeää ymmärtää kirurgisen rintasyöpäpotilaan hoitopolun kulkua. Potilaan hoitopolun tunteminen takaa potilaalle sujuvan ja turvallisen hoidon. Lisäksi potilaan saaman ohjauksen leikkausta edeltävässä ja sen jälkeisessä vaiheessa on todettu edistävän nopeampaa toipumista. Varsinkin sairaanhoitajan antaman ohjauksen on huomattu olevan tärkeässä roolissa potilaan hoitopolun aikana.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat muodostuivat kirurgisesta rintasyöpäpotilaasta, hoitopolusta ja opetusvideosta. Tuotoksena syntynyt opetusvideo havainnollistaa kirurgi-sen potilaan hoitopolkua rintasyöpää sairastavan näkökulmasta. Videoiden on todettu ole-van erittäin tehokas apu opetusvälineenä ja oppimisessa. Erityisesti opetusmenetelmänä videosta hyötyvät opiskelijat, jotka oppivat sekä visuaalisesti että auditiivisesti. Tuotos antaa hyvää perustietoa hoitotyön opiskelijoille tulevia harjoitteluja sekä työelämää varten. Videota voi hyödyntää oppitunneilla sekä myös itseopiskelun tukena. Jatkotutkimuksena opinnäytetyölle voisi olla kartoitus kirurgisten potilaiden hoitopolun sujuvuudesta.