Merikuljetus Kiinasta – keskeiset tekijät aloittavalle tuontiyritykselle
Santalahti, Heli (2017)
Santalahti, Heli
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718417
Tiivistelmä
Merikuljetukset ovat maailman merkittävin kuljetusmuoto. Vuosittain noin 95% kaikista kuljetuksista tapahtuu meriteitse ja Kaukoidästä tavarat kuljetetaan yleensä konteissa. Merikuljetuksilla on Suomen ulkomaankaupan kannalta erityisen keskeinen rooli, sillä laajalti meren ympäröimä Suomi sijaitsee maantieteellisesti kaukana tärkeimmistä kauppakumppaneistaan kuten Kiinasta. Kiina on maailman suurin talous ja Suomen neljänneksi suurin tuontimaa. Suurimpia Kiinasta tuotavia tavararyhmiä ovat sähkökoneet ja -laitteet, vaatteet ja jalkineet sekä erilaiset valmistetut tuotteet. Näistä merkittävä osa tuodaan Suomeen konttikuljetuksina rahtialuksilla ja vain pienimmät ja arvokkaimmat tuotteet kuljetetaan lentorahtina. Tulevaisuudessa kilpailevaksi kuljetusmuodoksi voi kuitenkin nousta myös raidekuljetus, sillä juna Kouvolan ja Kiinan välillä aloittaa liikennöinnin marraskuussa 2017.
Työn tavoitteena on selvittää aloittavalle tuontiyritykselle merituonnin ja kontinkuljetusprosessin keskeisimmät tekijät. Tuontiprosessilla tarkoitetaan monivaiheista tapahtumaa, joka alkaa liikeyhteyksien hankinnalla ja jatkuu aina toimituksen jälkeiseen vaiheeseen saakka. Tämän työn tarkoituksena on perehtyä prosessin vaiheista erityisesti toimituksen valmisteluun ja toimitukseen eli kuljetukseen. Toimituksen valmisteluun kuuluvat kaupan maksutapojen ja toimituslausekkeiden valinta, valuuttariskien huomioiminen sekä kuljetusvakuutuksiin tutustuminen. Toimitusvaiheeseen sisältyvät merikuljetusten muodot, erilaiset lastit ja kuljetusyksiköt sekä kuljetusten asiakirjat. Lisäksi käsitellään kuljetusmuodon haasteita ja tutustutaan keskeisimpiin toimijoihin ja tullitoimenpiteisiin. Myös tuontiprosessin alkuvaiheita kuvataan työssä tiivistetysti, jotta kuljetuksista saadaan käsitys osana koko prosessia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Kirjoitetun raportin pohjalta laadittiin produktin tuotos eli opas merituontiin Kiinasta. Opas tehtiin lyhyeksi ja vain tärkeimmät asiat kattavaksi, jotta se tarjoaa lukijalleen tarvittavat perustiedot nopeasti ja helposti. Työ tehtiin ilman toimeksiantajaa, jolloin opas on hyödynnettävissä yleisellä tasolla ja lähes toimialasta riippumatta, kuitenkin rajaukset huomioon ottaen. Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään käyttötavaroiden eli jokapäiväiseen käyttöön tarkoitettujen esineiden tuontia konteissa. Rajauksen ulkopuolelle jäivät elintarvikkeet sekä kemiallisen teollisuuden tuotteet, joiden kuljetuksiin ja tullimuodollisuuksiin työ ei ole kaikilta osin sovellettavissa. Myös muut kuljetusmuodot kuin yksikkökuljetukset esiteltiin vain lyhyesti.
Opinnäytetyön aloittaa tietoperusta, jonka jälkeen esitellään laadittu produkti. Lopuksi pohditaan opinnäytetyöprosessia, tuloksia sekä kehitysehdotuksia. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin keväällä 2017 ja saatiin päätökseen marraskuussa 2017.
Työn tavoitteena on selvittää aloittavalle tuontiyritykselle merituonnin ja kontinkuljetusprosessin keskeisimmät tekijät. Tuontiprosessilla tarkoitetaan monivaiheista tapahtumaa, joka alkaa liikeyhteyksien hankinnalla ja jatkuu aina toimituksen jälkeiseen vaiheeseen saakka. Tämän työn tarkoituksena on perehtyä prosessin vaiheista erityisesti toimituksen valmisteluun ja toimitukseen eli kuljetukseen. Toimituksen valmisteluun kuuluvat kaupan maksutapojen ja toimituslausekkeiden valinta, valuuttariskien huomioiminen sekä kuljetusvakuutuksiin tutustuminen. Toimitusvaiheeseen sisältyvät merikuljetusten muodot, erilaiset lastit ja kuljetusyksiköt sekä kuljetusten asiakirjat. Lisäksi käsitellään kuljetusmuodon haasteita ja tutustutaan keskeisimpiin toimijoihin ja tullitoimenpiteisiin. Myös tuontiprosessin alkuvaiheita kuvataan työssä tiivistetysti, jotta kuljetuksista saadaan käsitys osana koko prosessia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Kirjoitetun raportin pohjalta laadittiin produktin tuotos eli opas merituontiin Kiinasta. Opas tehtiin lyhyeksi ja vain tärkeimmät asiat kattavaksi, jotta se tarjoaa lukijalleen tarvittavat perustiedot nopeasti ja helposti. Työ tehtiin ilman toimeksiantajaa, jolloin opas on hyödynnettävissä yleisellä tasolla ja lähes toimialasta riippumatta, kuitenkin rajaukset huomioon ottaen. Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään käyttötavaroiden eli jokapäiväiseen käyttöön tarkoitettujen esineiden tuontia konteissa. Rajauksen ulkopuolelle jäivät elintarvikkeet sekä kemiallisen teollisuuden tuotteet, joiden kuljetuksiin ja tullimuodollisuuksiin työ ei ole kaikilta osin sovellettavissa. Myös muut kuljetusmuodot kuin yksikkökuljetukset esiteltiin vain lyhyesti.
Opinnäytetyön aloittaa tietoperusta, jonka jälkeen esitellään laadittu produkti. Lopuksi pohditaan opinnäytetyöprosessia, tuloksia sekä kehitysehdotuksia. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin keväällä 2017 ja saatiin päätökseen marraskuussa 2017.