Valtatie 4:n rakenteen parantaminen välillä Rantsila–Tyrnävä
Luoma, Kristian (2017)
Luoma, Kristian
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718393
Tiivistelmä
Valtatie neljän parantaminen kuului Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen 2017 urakkaan. Kohteeseen kuului 18 kilometriä päällystystöitä ja 2600 metriä massanvaihtoa. Kohdetta oli sementti- ja massastabiloitu jo aiemmin pääsemättä kestävään lopputulokseen. Työ aloitettiin kesäkuussa heti juhannuksen jälkeen ja se saatiin päätökseen syyskuun aikana.
Valtatie 4 välillä Rantsila–Tyrnävä oli huonossa kunnossa. Tien rakenteiden kantavuuspuutteista kertoivat syvät urat sekä poikittais- ja pitkittäishalkeamat. Kasvaneet liikennemäärät ja kuorma-autojen nousseet maksimipainot söivät tietä entistä nopeammin. Tien kantavuutta oli yritetty korjata sementti- ja kerrosstabiloinnin keinoilla pääsemättä kestävään lopputulokseen. Erittäin huonot tieosuudet oli rakennettu kosteille alueille ja ainoaksi parannuskeinoksi jäi massiivinen ja kallis massanvaihto.
Massanvaihdossa tien kantavat kerrokset uusittiin ja tien kuivatusta paranneltiin. Vanhat massat toimitettiin omiin läjitysalueisiin kierrätystä varten, ja uudet paremmin kantavat rakenteet rakennettiin tilalle. Näin saadaan hyvin kantava tie, joka kestää tulevaisuuden rasitukset ja liikenteen tarpeet.
Valtatie 4 välillä Rantsila–Tyrnävä oli huonossa kunnossa. Tien rakenteiden kantavuuspuutteista kertoivat syvät urat sekä poikittais- ja pitkittäishalkeamat. Kasvaneet liikennemäärät ja kuorma-autojen nousseet maksimipainot söivät tietä entistä nopeammin. Tien kantavuutta oli yritetty korjata sementti- ja kerrosstabiloinnin keinoilla pääsemättä kestävään lopputulokseen. Erittäin huonot tieosuudet oli rakennettu kosteille alueille ja ainoaksi parannuskeinoksi jäi massiivinen ja kallis massanvaihto.
Massanvaihdossa tien kantavat kerrokset uusittiin ja tien kuivatusta paranneltiin. Vanhat massat toimitettiin omiin läjitysalueisiin kierrätystä varten, ja uudet paremmin kantavat rakenteet rakennettiin tilalle. Näin saadaan hyvin kantava tie, joka kestää tulevaisuuden rasitukset ja liikenteen tarpeet.