Unity-pelimoottori ja peliprojekti
Petrell, Heikki (2017)
Petrell, Heikki
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718359
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä yksinkertainen 3D-peli Unity pelimoottorilla. Projektin tavoitteena oli selvittää, miten yksi henkilö pystyy tekemään nykyaikaisen pelin peli-moottorilla käyttämällä apunaan muiden tekemää sisältöä.
Teoriamateriaalissa käsitellään videopelin historiaa, miten videopelit ovat kehittyneet ja miten ne muuttuivat yhden kehittäjän projekteista mittaviksi peliprojekteiksi, joihin osallistuu jopa tuhansia henkilöitä. Aineistossa tutustutaan pelinkehityksen eri vaiheisiin, kehitystiimeihin ja niiden toimintaan. Lisäksi selvitetään, mikä pelimoottori on käsitteenä ja miten pelimoottorit ovat kehittyneet sekä minkälaisia pelimoottoreita tänä päivänä on tarjolla.
Seuraavassa osiossa tutustutaan tarkemmin itse Unity pelimoottoriin. Kappale alkaa siitä, miten Unity sai alkunsa ja miten siitä kehittyi yksi markkinoiden suosituimmista pelimoottoreista. Tämän jälkeen tarkastellaan Unityn tämän hetkisiä ominaisuuksia, kuten sen käyttöympäristöjä ja yhteensopivuuksia. Itse kehitystyökalusta kerrotaan, mitä versioita tuotteesta on tarjolla, mitä eri versiot tuovat ja kenelle ne on tarkoitettu. Lopuksi tutustutaan tarkemmin ohjelmointikieliin, joita Unityssä voidaan käyttää.
Projekti osuudessa tehdään Unity-pelimoottorilla pienimuotoinen peliprojekti. Projekti on jaettu kolmeen kappaleeseen: suunnitelma, toteutus ja tuotos. Suunnitelma kappaleessa käsitellään tapahtumat ennen varsinaista projektia, kuten valmistautuminen, opiskelu, pelin idea ja käytettävät työkalut. Toteutuksessa kerrotaan työvaihe kerrallaan, miten peliprojekti etenee ja mitä siinä tehtiin. Tuotoksessa, kerrotaan lyhyesti, millainen lopullinen peli tuli olemaan.
Teoriamateriaalissa käsitellään videopelin historiaa, miten videopelit ovat kehittyneet ja miten ne muuttuivat yhden kehittäjän projekteista mittaviksi peliprojekteiksi, joihin osallistuu jopa tuhansia henkilöitä. Aineistossa tutustutaan pelinkehityksen eri vaiheisiin, kehitystiimeihin ja niiden toimintaan. Lisäksi selvitetään, mikä pelimoottori on käsitteenä ja miten pelimoottorit ovat kehittyneet sekä minkälaisia pelimoottoreita tänä päivänä on tarjolla.
Seuraavassa osiossa tutustutaan tarkemmin itse Unity pelimoottoriin. Kappale alkaa siitä, miten Unity sai alkunsa ja miten siitä kehittyi yksi markkinoiden suosituimmista pelimoottoreista. Tämän jälkeen tarkastellaan Unityn tämän hetkisiä ominaisuuksia, kuten sen käyttöympäristöjä ja yhteensopivuuksia. Itse kehitystyökalusta kerrotaan, mitä versioita tuotteesta on tarjolla, mitä eri versiot tuovat ja kenelle ne on tarkoitettu. Lopuksi tutustutaan tarkemmin ohjelmointikieliin, joita Unityssä voidaan käyttää.
Projekti osuudessa tehdään Unity-pelimoottorilla pienimuotoinen peliprojekti. Projekti on jaettu kolmeen kappaleeseen: suunnitelma, toteutus ja tuotos. Suunnitelma kappaleessa käsitellään tapahtumat ennen varsinaista projektia, kuten valmistautuminen, opiskelu, pelin idea ja käytettävät työkalut. Toteutuksessa kerrotaan työvaihe kerrallaan, miten peliprojekti etenee ja mitä siinä tehtiin. Tuotoksessa, kerrotaan lyhyesti, millainen lopullinen peli tuli olemaan.